В данной статье автор рассматривает основные концептуальные подходы, которые положены в основу
научной деятельности в системе образования стран ЕС, формы и методы индуализованного обучения студентов в
педагогических учебных заведениях Европы, в частности: работа в малых группах, проблемное обучение и
исследование, проведение творческих дебатов, моделирование, микропреподавание (модель модификации поведения) и
модель динамического развития умений. Особенное место занимает система тестирования как аспект педагогической
технологии (модель модификации поведения и модель динамического развития умений). Автор акцентирует внимание
на модели так называемой индивидуальной помощи, учебная программа которой приспособлена к потребностям
студентов.
У даній статті автор розглядає основні концептуальні підходи, що покладені в основу наукової діяльності в
системі освіти країн ЄС, форми та методи індивідуалізованого навчання студентів у педагогічних навчальних закладах
Європи, зокрема: робота у малих групах, проблемне навчання та дослідження, проведення творчих дебатів,
моделювання, мікровикладання (модель модифікації поведінки) та модель динамічного розвитку умінь. Особливе місце
займає система тестування як аспект педагогічної технології (модель модифікації поведінки та модель динамічного
розвитку умінь). Автор акцентує увагу на моделі так званої індивідуальної допомоги, навчальна програма якої
пристосована до потреб студента.
In this article the author discusses the main conceptual approaches, which are the basis of scientific activities in the
education system of the EU and associated with the development philosophies: pragmatism ekzistentsionalizma, interactionism, and
psychological trends: behaviorism kognitevizm, humanistic orientation. In high school in Europe there are different models of
individualized instruction, which generally are based on the convergence of different ideas psychological - pedagogical directions.
They all recognize the humanistic orientation of scientific research, understanding of the student's personality - the researchers as a
sovereign subject of scientific activities. Therefore, scientists have conducted surveys and interviews with students to determine why
this scientific direction or course was chosen by them, and how it would be useful to them in future scientific - research activities.
In European universities, students fill in "profiles personal development of students' diagnostic sheets, personal cards of a
different nature, visit the group" open learning ", where they can freely determine their scientific - research interests, and in dialogue
with the teacher to express their point of view, to critically analyze scientific positions authors of the various concepts. In teacher
training institutions in Europe are widely used forms and methods indualizovannogo teaching students how to work in small groups,
problem-based learning and research, conducting creative debate, simulation, mikroprepodavanie (model behavior modification) and
dynamic model of skills development. Now widely used method such as a lecture, which helps the teacher to evaluate the degree of
assimilation of scientific material, and students - researchers secure new scientific informatio. Discussion method develops students'
ability to explain and defend their point of view, to exercise their individual characteristics, to be active participants in the discussion,
have the same level of awareness and joint scientific purposes.
A special place in scientific activity takes students work in small group, as it is for a small number of students going on the
successful assimilation of scientific material, free, casual atmosphere and comfort for each student - researcher. Modeling method
allows to individualize scientific research, gives the ability to modify the study depending on the individual needs of each student.
Mikroteaching method aimed at personal mastery of professional skills and it is on the basis of this method was developed a model
of behavior modification (behavior modification approach) and the dynamic model of skills development (dynamic skills approach).