Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Поєднання сучасних дидактичних підходів як умова ефективної професійно-орієнтованої освіти

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Степанець, Н. П.
dc.date.accessioned 2017-06-27T10:25:49Z
dc.date.available 2017-06-27T10:25:49Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Степанець Н. П. Поєднання сучасних дидактичних підходів як умова ефективної професійно-орієнтованої освіти / Н. П. Степанець // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : збірник наукових праць / Ред. кол.: Н. В. Гузій (відп. ред.). – Вип. 23 (33). – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. – C. 36-39 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14827
dc.description.abstract У статті проведено аналіз наукових положень щодо поєднання особистісно-орієнтованого та компетентнісного навчання з метою забезпечення ефективної професійно-орієнтованої освіти. Визначені сутність, цілі, умови й принципи професійно-орієнтованої освіти в межах зони взаємодії даних підходів, виявлені дидактичні принципи їхнього поєднання. Показані можливості інтеграції зазначених дидактичних підходів через виконання ними своїх функції. Сформульовані завдання наступних наукових досліджень щодо розробки прогностичної професійної моделі фахівця певного профілю. ua
dc.description.abstract В статье проведен анализ научных положений относительно объединения личностно-ориентированного и компетентностного обучения с целью обеспечения эффективного профессионально-ориентированного образования. Определены сущность, цели, условия и принципы профессионально-ориентированного образования в зоне взаимодействия данных подходов, выявлены дидактические принципы их сочетания. Показаны возможности интеграции указанных подходов через выполнение ими своих функций. Сформулированы задачи следующих научных исследований по разработке прогностической профессиональной модели специалиста определенного профиля. ua
dc.description.abstract There was considered the problem of professional-oriented education, which at present requires effective approaches towards the educational process in higher educational institutions so as to implement new educational programs for bachelors and masters, particularly for tourism sector activities. Also, the essence and professional-oriented education were determined, and the conditions with the help of which this highquality professional education can be provided. Outlined the conditions that promote the implementation of the main tasks of training future professionals in the area of interaction between self-oriented and competence-based approaches. It was analyzed the modern scientific statements about self-oriented and competence-based approaches of studying with a purpose to find the most effective ways of combining them to achieve the objectives of professional-oriented education. Also it was established that the integration of self-oriented and competence-based approaches should not be performed due to a mechanical combination, but due to the realization of functions by each approach. Analysis of scientific generalizations about self-oriented approach to learning at universities led to the conclusion that this approach helps to implement vocation based learning as a process aid, support, social and educational protection, development, preparing students for professional careers. The study competence approach found out that it performs well in professional education, as it defines learning outcomes, teacher poses specific task of forming a student professionally designed set of competencies to implement them in a future profession. There were discovered didactic principles, which are necessary for effective professional-oriented learning through the combination of self-oriented and competence approaches, among which are: subjectivity, dynamism, criteria evaluation results, the initiation of self actualization and self-determination of students and others. There were formulated tasks following stages of research, including the development of professional training specialist models specific profile. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject професійно-орієнтована освіта ua
dc.subject компетентнісний підхід ua
dc.subject особистісно-орієнтований підхід ua
dc.subject профессионально-ориентированное образование ua
dc.subject компетентностный подход ua
dc.subject личностно- ориентированный подход ua
dc.subject professional-oriented education ua
dc.subject competence-based approach ua
dc.subject self-oriented approach ua
dc.subject.classification 378.22 (04.32) ua
dc.title Поєднання сучасних дидактичних підходів як умова ефективної професійно-орієнтованої освіти ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу