Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Постнекласичні смисли професіогенезу викладачів мистецьких дисциплін у контексті загальнонаукових підходів

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Сегеда, Н. А.
dc.date.accessioned 2017-06-27T10:23:58Z
dc.date.available 2017-06-27T10:23:58Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Сегеда Н. А. Постнекласичні смисли професіогенезу викладачів мистецьких дисциплін у контексті загальнонаукових підходів / Н. А. Сегеда // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : збірник наукових праць / Ред. кол.: Н. В. Гузій (відп. ред.). – Вип. 23 (33). – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. – C. 31-35 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14826
dc.description.abstract У статті розглянуто комплекс загальнонаукові підходів, що склались як узагальнення постнекласичних світоглядних концепцій і теорій, які утворюються методологічне підґрунтя для інституціоналізації професіогенеза викладача мистецтва. Системно-кібернетичний, цивілізаційний, культурологічний підходи обґрунтовані як методологічна база для розробки особистісного і освітнього супроводу професіогенезу викладача мистецьких дисциплін. У тезаурусі даних підходів запропоновано постнекласичне розуміння призначення і функцій музичного мистецтва, які полягають у збереженні та наслідуванні його активно-творчого початку, естетичного впливу на гармонічний розвиток в освітньому процесі. ua
dc.description.abstract В статье определѐн комплекс общенаучных подходов, которые определились путѐм обощения постнеклассических мировоззренческих концепций и теорий. Они стали фундаментом для институционализации профессиогенеза преподавателя музыкального искусства и других художественных дисциплин. Системно-кибернетический, цивилизационный, культурологитческий подходы обоснованы как методологический базис для разработки личностного и образовательного сопровождения профессиогенеза преподавателя художественных дисциплин. В тезаурусе этих подходов предложено постнеклассическое понимание предназначения и функций музыкального искусства, которое состоит в сохранении и наследовании его активно-творческого гуманистического начала, эстетического влияния на гармоничное развитие личности в образовательном процессе. ua
dc.description.abstract The article defined a set of interdisciplinary approaches, which were defined by renaming postnonclassical philosophical concepts and theories. They became the basis for the institutionalization of the professiogeneza teacher of the art of music and other artistic disciplines. Modern scientific design must first of all ensure the holistic development of the person that requires rethinking the humanitarian essence of musical art as a means of promoting cultural identity and survival of mankind. We offer postnonclassical view on this problem and its solution by using the selected approaches that describe the modern meanings of professional development of a teacher of music. The system-cybernetic, civilizational, kulturological approaches are justified as a methodological basis for the development of the personality and educational support professiogeneza teaching artistic disciplines. The systemcybernetic approach helps to describe the importance of the global process of information exchange and have them taken into account in the process of professional development of teachers. This approach is implemented through the principles of systemic linkages, external add-ons, openness and continuum, which describe the system characteristics of professional development of a teacher of music. In the civilizational approach makes the human dimension of globalization phenomena of musical art, policy, legal, technology, consciousness of the profession. They reflect the specific nature of professional development of a teacher of music. On the basis of the cultural campaign art must define all elements of the education system, that provide training to the music teacher. These elements make aesthetic educational environment cultural growth of personality means the art of music. In the thesaurus of the approaches proposed to postnonclassical understanding of the purpose and function of the art music, which is the preservation and inheritance of his active creative humanistic, aesthetic influence on began a harmonious development of the personality in the educational process. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject постнекласичні світоглядні концепції ua
dc.subject постнекласичне розуміння мистецтва ua
dc.subject професіогенез викладача мистецьких дисциплін ua
dc.subject постнеклассические мировоззренческие концепции ua
dc.subject постнеклассическое понимание искусства ua
dc.subject профессиогенез преподавателя художественных дисциплин ua
dc.subject postnonclassical ideological concept ua
dc.subject postnonclassical understanding of art ua
dc.subject professiogenez teacher artistic disciplines ua
dc.subject.classification 378.011.3-057.175:7:005.336.5 ua
dc.title Постнекласичні смисли професіогенезу викладачів мистецьких дисциплін у контексті загальнонаукових підходів ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу