В статті розглядається проблема вдосконалення системи фізичного виховання студентів вищих навчальних
закладів з урахуванням сучасних тенденцій. Обґрунтовано дієвість системи фізичного виховання у вищих навчальних
закладах; конкретизовано особливості методичних та організаційних аспектів фізичного виховання студентів у
контексті нового закону про Вищу освіту; розкрито сутність міждисциплінарних зв’язків у системі фізичного виховання
студентів; виокремлено шляхи модернізації системи фізичного виховання у вищих навчальних закладах.
В статье рассматривается проблема совершенствования
системы физического воспитания студентов высших учебных заведений с учётом современных тенденций. Обоснована
действенность системы физического воспитания в высших учебных заведениях; конкретизировано особенности
методических и организационных аспектов физического воспитания студентов в контексте нового Закона о Высшем
образовании; раскрыто сущность междисциплинарных связей в системе физического воспитания студентов; выделены
пути модернизации системы физического воспитания в высших учебных заведениях.
In the article the problem of improvement physical training education system of students of higher educational
establishments with current trends is examined. The efficacy of the system of physical training education in higher educational
establishments is grounded; the features of methodological and organizational aspects of physical training education students in the
context of the new law on higher education are specified; the essence of interdisciplinary connections in the system of physical
training education of students is disclosed; the ways of modernizing the system of physical training education in higher educational
establishments are singled. The problem of implementing key provisions of the new Law on higher education in the system of
physical training education in higher educational establishments is grounded. In the article indicated that good overall schemes of
physical activity of students have lost their relevance. The process of physical training education in the context of the new law on
higher education must move to a new stage of its development and meaningfully promote the individual student. The analysis of
innovative transformations in the system of physical training education for the forming of the personality of graduate student of the
new formation is done. Such graduate student will be able to adjust your lifestyle and influence the improvement of health and
professional performance. The organization mechanisms of physical training education is solved; using of such mechanisms in the
system of physical training education will abandon the compulsion to improve the physical fitness of students and move the process
of forming their need for physical self-improvement.