У статті автор пропонує структуру концертно-камерної діяльності співака, розглядає структуру професійної
підготовки співаків до концертно-камерної діяльності у вищих навчальних закладах мистецтв, досліджує сутність феномену
«професіоналізм співака у концертно-камерній діяльності», створює модель професійної підготовки співаків до концертно-
камерної діяльності, а також розробляє педагогічні умови, які сприятимуть ефективності професійної підготовки співаків і
досягненні успішності у концертно-камерній діяльності.
В статье автор предлагает структуру концертно-камерной деятельности певца, рассматривает структуру
профессиональной подготовки певцов к концертно-камерной деятельности в высших учебных заведениях искусств, исследует
сущность феномена «профессионализм певца в концертно-камерной деятельности», создает модель профессиональной
подготовки певцов к концертно-камерной деятельности, а также разрабатывает педагогические условия, которые
способствуют эффективности профессиональной подготовки певцов и достижению успешности в концертно-камерной
деятельности.
In the article, the author proposes a framework of the singer’s concert-chamber activity, examines the structure of singers’ vocational
training to the concert-chamber activity in the University of the Arts, explores the essence of ―the singer’s professionalism in the concert-chamber
activity‖ phenomenon, creates the singers’ vocational training model to the concert-chamber activity, and develops pedagogical conditions that
contribute to the effectiveness of singers’ vocational training and achievement of success in the concert-chamber activity.
The author examines the singer’s vocational training to the concert-chamber activity in the University of the Arts as an integral
pedagogical process that is carried out within two interrelated processes: the educational process of assimilation of knowledge, abilities, and
skills required for the concert-chamber music, and educational performing process. The author considers the singer’s professionalism in the
concert-chamber activity as an integrative education that manifests itself in the singer’s readiness to the concert-chamber activity, the formation
of individual style in the concert-chamber activity, professional and personal qualities required for the concert-chamber activity, and the ability to
create the original artistic interpretation of music..
Additionally, the author offers pedagogical conditions. The introduction of these conditions in the educational process will promote the
effectiveness of the singers’ vocational training: the organization of educational process on the basis of personally oriented interaction in the triad
―teacher – singer – accompanist‖; the use of various organizational and methodological forms of the singers’ cognitive and performing activity
saturated with artistic, aesthetic, multicultural, and heuristic content; the intensification of singers’ individual work in different organizational and
methodological forms of cognitive and performing activity.
The purpose of singers’ vocational training to the concert-chamber activity is to achieve a high level of professionalism and success in it.