У дисертації наведене теоретичне обґрунтування проблеми розвитку учнівської творчості у процесі навчання фізики та представлене нове її вирішення з використанням проектної технології. Уточнені поняття: проектна діяльність учня, навчальний проект з фізики, учнівський творчий проект. Теоретично обґрунтований зміст, психологічна, функціональна та організаційна структура проектної діяльності учня, психолого-педагогічні умови її освоєння старшокласниками. Проаналізовані можливості проектної технології навчання у реалізації основних завдань окреслених новою програмою з фізики (12-річна школа), встановлений комплексний інтегрований характер діяльності учнів у навчальному проекті з фізики.
Запропонована структурна модель освоєння проектної діяльності учнями в процесі навчання фізики на поетапному трирівневому принципі у визначених базових формах: пропроектній, квазіпроектній та проектно-навчальній і відповідного керування нею комплексом навчальних, пізнавальних та наукових творчих завдань. Вона реалізується в процесі суб’єкт-суб’єктної взаємодії у високоінтелектуальному навчальному середовищі.
Розроблено комплекс дидактичних умов, методів та засобів організації проектної діяльності учнів старших класів у процесі навчання фізики на уроках, в позаурочній та позакласній роботі, а також психолого-педагогічне і методичне забезпечення розвитку учнівської творчості. Педагогічним експериментом доведено ефективність запропонованої методики. Результати впроваджені в процес навчання фізики загальноосвітньої школи.
In the thesis we highlight the theoretic generalization of the problem of the development of pupils' creative activity in the process of teaching physics and present a new way of its solution by using project technology. The phenomena of pupil’s project activity, educational physics project, pupipl's creative project are specified. The essence, the psychological, functional and organizational structure of pupil’s project activity, the psychological and pedagogical conditions of its mastering by senior pupils are theoretically grounded, the potentialities of the project technology of education in the realisation of the tasks set by a new physics program (12-year school) are analysed, the complex and integrated character of pupil’s activity in the educational physics project is determined.
We propose the structural organization of mastering of the project activity by pupils in the process of teaching physics on a three-level principle in the determined basic forms, such as pro-project, quasi-project, educational project. The complex of the didactic conditions, methods and means of the organization of senior pupils' project activity in the process of teaching physics during and after lessons and in out-of-school hours is developed as well as the psychological, pedagogical and methodical conditions of the development of pupils' creative work. The pedagogic experiment proves the effectiveness of the proposed methods. The results are implemented in the process of teaching physics.