В статті розглянуто результати соціологічного дослідження серед студентів факультету фізичного виховання
вищого педагогічного навчального закладу. Мета дослідження: виявлення соціально-педагогічних передумов впровадження
інтерактивних технологій навчання у процесі фахової підготовки вчителів фізичної культури. В статті розглядається
інноваційний характер підготовки кваліфікованих педагогічних кадрів, конкурентоспроможних на ринку праці, здатних до
творчості, самостійності, професійного саморозвитку, освоєння та впровадження наукоємних та інформаційних
технологій. Виявлено, що у вищому навчальному закладі педагогічного спрямування існують соціально-педагогічні передумови для впровадження інтерактивних форм навчання. Переважна більшість студентів бажає брати участь у такій
навчальній роботі, що забезпечуватиме активізацію пізнавального процесу.
В статье рассмотрены результаты социологического
исследования среди студентов факультета физического воспитания высшего педагогического учебного заведения.
Выявлено, что в высшем учебном заведении педагогической направленности существуют объективные социально-
педагогические предпосылки для внедрения интерактивных форм обучения. Подавляющее большинство студентов
желают принимать участие в такой учебной работе, что будет обеспечивать активизацию познавательного процесса.
The results of the survey among students of physical education higher educational
institution. Revealed that in higher education teaching orientation there are objective social and educational conditions for the
introduction of interactive forms of learning. The vast majority of students wish to take part in this study, the activation of which will
provide a cognitive process. With the aim of fulfilling the objectives of the study, was conducted a sociological survey among 442
students of faculties of physical training of higher pedagogical educational institutions. The purpose of the study to identify the social and
pedagogical prerequisites for the introduction of interactive learning technologies in the process of professional training of physical
culture teachers. The article examines the innovative nature of training of skilled pedagogical personnel, competitive on the labor market,
creativity, autonomy, professional self-development, development and implementation of science intensive and information technologies.
In the Kharkiv humanitarian-pedagogical Academy has the necessary pedagogical conditions (contact of teachers with students,
encourage and support faculty creativity, initiative and activity of students) for the introduction of interactive teaching methods. The vast
majority of students wishes to participate in these trainings that will ensure the activation of the cognitive process. Further studies require
the possibility of applying interactive technologies in secondary schools at lessons of physical culture and methods of professional
training of future teachers to their implementation.