Tekst jest raportem z badań nad przestrzenią publiczną jako potencjalnym miejscem spotkań osób niepełnosprawnych
z rówieśnikami. W prezentowanym materiale oceniono dostępność 40 obiektów infrastruktury społecznej dla tych osób. W ten
sposób można potencjalnie ujawnić ewentualne utrudnienia w socjalizowaniu się osób niepełnosprawnych. W trakcie badań
okazało się, iż oceniane obiekty nie są dostępne dla ich potencjalnych użytkowników poruszających się na wózkach
inwalidzkich.
Зміст статті представляє рапорт досліджень над
суспільною інфраструктурою, як потенціальним місцем зустрічі неповносправних людей з ровесниками. У матеріалі
розглянуто доступність 40 об’єктів суспільної інфраструктури для неповносправних людей. Дослідження показало,
що не всі аналізовані об’єкти доступні для неповносправних на інвалідних колясках.
Содержание статьи представляет рапорт исследованья общественной
инфраструктуры, как потенциального места встреч неполноправных людей с ровесниками. В представленном
материале дана оценка доступности 40 объектов общественной инфраструктуры для неполноправных людей.
Исследование показало, что не все поданные анализу объекты доступны для неполноправных на инвалидных
колясках.
This text is a report from research into the social infrastructure as a potential space for meetings of the disabled with their
peers. In the material presented, an access to 40 objects of social infrastructure for these people, was assessed. Research was
carried out in Lodz, third biggest city in Poland. There are seven hundred thousand inhabitants in Lodz, many of whom are
disabled. During research compliance with the requirements of public space was evaluated. Furthermore, standards describing
design of buildings construction, presented in specialist literature was used. Presented material depicts appraisal of accessibility
of parking spaces for the disabled. Moreover, traffic routes and building entrances condition was assessed. Further, adaptation
of toilets for special needs of the disabled was considered. Therefore, key factors influencing activity of the handicapped was
assessed. In this way it is potentially probable to disclose possible difficulties connected with the process of socializing both
groups. During research, it occurred that assessed social infrastructure is inaccessible for potential users who move around in
the wheelchair. In conclusion it was recognized that the overall condition of mentioned facilities should be improved, because it
could lead to marginalization of the disabled.