Розглянуто особливості специфічного впливу тренувальних навантажень різної спрямованості на успішність
навчання юних спортсменів. Під нашим спостереженням перебувало 130 підлітків, які займалися різними видами спорту
(група А – швидкісно-силові види спорту, група Б – види спорту на витривалість). у віці 13–16 років. Виявлено, що заняття
різними видами спорту неоднаково впливають на успішність навчання підлітків.
Рассмотрены
особенности специфического воздействия тренировочных нагрузок различной направленности на успешность учебы юных
спортсменов. Под нашим наблюдением пребывало130 подростков, занимающихся разными видами спорта (группа А –
скоростно-силовые виды спорта, группа Б – виды спорта на выносливость) в возрасте 13–16 лет. Выявлено, что занятия
разными видами спорта неодинаково влияют на успешность учебы подростков.
Features of specific influence on
training loads of different directions on success of training to young athletes. Under our supervision there were 130 teenagers who are
doing various kinds of sports (Group A - highly speed strength sports, group B - endurance sports). In the age term of thirteen – sixteen
years. Described method is about the evaluating of success in teaching of teenagers. Comparative analysis of success of teaching of
two groups of examined is attached. It has been found that process of doing different kinds of sport differently affect the success of
training of teenagers. It has been also established that classes of different kinds of endurance sports, unlike highly speed strength
sports, contribute to the improvement of success of teaching of students-athletes from exact sciences, while significant differences in the
educational success of teenagers training of both groups in humanities and natural sciences are not checked. Best among others in
studying are swimmers.