Автор акцентує увагу на тому, що модернізація вищої фізкультурної освіти та інтеграція України у світову
систему вищої освіти сприяли переосмисленню змісту, форм і методів професійної підготовки майбутніх учителів
фізичної культури. Нині пріоритетним напрямом у вищій фізкультурній освіті стає виховання творчої особистості,
здатної до самореалізації в оздоровчі діяльності. Сучасна педагогічна наука розглядає оздоровчу діяльність в школі як
один з ефективних засобів виховної дії на особистість школяра. У статті підкреслено, що багато в чому успіх
використання засобів оздоровчої діяльності залежить від готовності майбутніх учителів фізичної культури до
професійної самореалізації у цій сфері. Знання індивідуальних, вікових, функціональних і психологічних особливостей
учнів з відхиленнями у стані здоров’я дозволяє фахівцю вибрати найбільш оптимальний стиль спілкування, підібрати
ті засоби і методи фізичного виховання, які будуть сприяти поліпшенню фізичного і психоемоційного стану на основі
формування позитивних життєвих орієнтирів.
Автор акцентирует внимание на том, что модернизация высшего физкультурного образования и
интеграция Украины в мировую систему высшего образования способствовали переосмыслению содержания, форм и
методов профессиональной подготовки будущих учителей физической культуры. В настоящее время
приоритетным направлением в высшем физкультурном образовании становится воспитание творческой личности,
способной к самореализации в оздоровительной деятельности. Современная педагогическая наука рассматривает
оздоровительную деятельность в школе как одно из эффективных средств воспитательного действия на
личность школьника. В статье подчеркнуто, что во многом успех использования средств оздоровительной
деятельности зависит от готовности будущих учителей физической культуры к профессиональной
самореализации в этой сфере. Знание индивидуальных, возрастных, функциональных и психологических
особенностей учеников с отклонениями в состоянии здоровья позволяет специалисту выбрать наиболее
оптимальный стиль общения, подобрать те средства и методы физического воспитания, которые будут
способствовать улучшению физического и психоэмоционального состояния на основе формирования позитивных
жизненных ориентиров.
The author emphasizes that the modernization of higher education and physical integration of Ukraine into the global
system of higher education led to rethinking the content, forms and methods of training future teachers of physical education.
Now the priority in tertiary physical education is education of the creative personality, capable of self-realization in wellness
activities. Modern pedagogical science considers the recreational activities at school as one of the effective means of
educational actions on the individual student. The article pointed out that much of the success of the use of recreational activities
depends on the readiness of the future teachers of physical training to professional fulfillment in this area. Knowledge of the
individual, age, functional and psychological characteristics of students with disabilities in health allows professionals to choose
the best communication style, choose the means and methods of physical education, which will help to improve physical and
emotional state based on the formation of positive life orientation.
Trends in humanization of modern education, integration. differentiation, intensification and growing amount of
information determined modernization theoretical foundations of adaptive mechanisms of socialization and education and
training of students who for health reasons belong to special medical group.
Based on the definition of self-identity, about the activity of the future teachers of physical culture can identify the main
indicators of their professional self-realization: satisfaction recreational activities; perception of recreational activities as a value;
feelings about the success of the recreational activities that is accompanied by a positive psycho-emotional state. Professional
self-realization of future teachers of physical culture in the learning process in a higher educational institution has its own
specifics. In his student years is the establishment of the individual, his self-development and the formation of a holistic 'I'.Professional self-realization is possible only if its main motivation is the motivation associated with the desire to become the best
in the professional and personal aspects.