На підставі аналізу вітчизняної та іноземної літератури встановлено становлення та подальший розвиток
музикотерапії, як ефективного засобу профілактики та захворювань у дітей та учнівської молоді. Розкрито основні
завдання та функції музикотерапії. Доведено, що елементи музикотерапії у поєднанні з фізичними вправами можуть
бути застосовані на уроках фізичної культури та позакласних заняттях у секціях загально фізичної підготовки,
групах коригуючи гімнастики, а також у самостійних рекреаційних заняттях учнів.
На основании анализа отечественной и иностранной литературы установлено
становление и последующее развитие музыкотерапии, как эффективного средства профилактики и лечения
заболеваний у детей и учащейся молодежи. Раскрыты основные задачи и функции музыкотерапии. Установлено,
что элементы музыкотерапии совместно с физическими упражнениями могут быть использованы на уроках
физической культуры и внеклассных занятиях в секциях общефизической подготовки, группах коррегирующей
гимнастики, а также в самостоятельных рекреационных занятиях школьников.
The questions related to the use of facilities of music therapy in curative and prophylactic practice are considered in the
article. On the basis of analysis of the special English, German, Polish and Ukrainian literature history of becoming and
development of music therapy is generalized in the different European countries, as effective means of prophylaxis and
treatment of diseases of people. Basic kinds are shown music therapy (passive and active), specific of their maintenance and
use in practice. The basic functions of music therapy (as it applies to children and schoolchildren) and task, realized in the
process of realization of these employments, are exposed. Basic elements, are described that can be used by teachers in the
different forms of educational and extracurricular work on P.E in general schools; on the lessons of physical culture, sections of
общефизической preparation, on reading with attributed of students to special medical groups and correct gymnastics.
Recommendations are given in the selection of music on reading with a music therapy. It is set that the use of music, as facilities
of prophylaxis and treatment of illnesses, confirmed by long-term practice of psychotherapists of different countries of the world.
The considerable use there is of an association of music and physical exercises (musically-motive employments) in the music
therapies of children and schools of students. She allows to promote interest of to these form employments of students,
positively affects their psychophysical development, forms a correct posture and stimulates positive emotions.