В статті наведені результати дослідження рівня сформованості валеологічних знань учнів на уроках
фізичної культури та рівень їх фізичного здоров’я. Вдосконалення процесу валеологічної освіти в процесі вивчення
предмету «Фізична культура» базується на визначенні цільової, змістовної і методичної схожості фізичного
виховання та основ здоров’я як навчальних дисциплін і лежить в площині переосмислення та видозміни технологічних
підходів до організації і планування освіти, що дозволяє істотно оптимізувати процес фізкультурної освіти.
Використання сформованої системи знань валеологічного характеру в процесі фізкультурної освіти учнівської
молоді може сприяти збільшенню кількості знань їх систематизації та конкретизації. Проведений кореляційний
аналіз показників рівня сформованості валеологічних знань учнів та показників індексу фізичного здоров’я дозволив
встановити залежність між цими перемінними значеннями в групі школярів.
В статье приведены результаты исследования уровня сформированности валеологических
знаний учащихся на уроках физической культуры и уровень их физического здоровья. Совершенствование процесса
валеологического образования в процессе изучения предмета «Физическая культура» базируется на определении
целевой, содержательной и методической сходства физического воспитания и основ здравоохранения как учебных
дисциплин и лежит в плоскости переосмысления и видоизменения технологических подходов к организации и
планированию образования, что позволяет существенно оптимизировать процесс физкультурного образования.
Использование сформированной системы знаний валеологического характера в процессе физкультурного
образования ученической молодежи может способствовать увеличению количества знаний их систематизации и
конкретизации. Проведенный корреляционный анализ показателей уровня сформированности валеологических
знаний учащихся и показателей индекса физического здоровья позволил установить зависимость между этими
переменными значениями в группе школьников.
The article
presents the results of research valeological formation of students' knowledge on the lessons of physical culture and level of
physical health. Improving process valeological education in the study of the subject "physical culture" based on the definition of
the target, content and methodological similarity of physical education and health foundations as educational disciplines and lies
in the modification process and rethink approaches to planning and education can significantly optimize the process of physical
education. Using the existing system of knowledge valeological nature in the physical education students can help increase the
amount of knowledge systematization and specification. The correlation analysis of indicators of the level of formation
valeological students knowledge and performance of the index of physical health has allowed to establish the relationship
between the values of these variables in a group of middle school students. This is evident in the presence of a basic knowledge
of the rules are independent of exercise, have elementary knowledge of methods of physical control and so on. It was found that
the students, which have relatively higher levels of physical health with the majority valeological sufficient knowledge and skills
that they have learned the lessons of physical culture. The study does not cover all aspects of formation valeological knowledge
in physical education not only in physical education classes, but also provides for their use and during extracurricular and after-
school forms.