У статті на основі результатів анкетування студентів десяти вищих навчальних закладів України з’ясовано
особливості професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту до рекреаційно-оздоровчої
діяльності. Автор зазначає, що для підвищення якості професійної підготовки майбутніх фахівців з рекреаційно-
оздоровчої роботи ї необхідно реформувати існуючу систему підготовки фізкультурних кадрів в Україні, акцентуючи
увагу на оволодінні професійно орієнтованими знаннями, вміннями та навичками в сфері фізичної рекреації.
В статье на основе результатов анкетирования студентов
десяти высших учебных заведений Украины изучены особенности профессиональной подготовки будущих
специалистов по физическому воспитанию и спорту к рекреационно-оздоровительной деятельности. Автор
отмечает, что для повышения качества профессиональной подготовки будущих специалистов по рекреационно-
оздоровительной работе необходимо реформировать существующую систему подготовки физкультурных кадров в
Украине, акцентируя внимание на овладении профессионально ориентированными знаниями, умениями и навыками в
сфере физической рекреации.
The features of training of future specialists in physical education and sport to recreational
and health activities were revealed on the basis of the results of two surveys conducted among students in ten higher
educational institutions of Ukraine. The author points out some shortcomings in the current system of physical education staff
training, insufficient practical training exercise for recreation and recreational activities; insufficient degree of mastering
professional terminology; failure to effectively implement pedagogically organized physical activity using health-related physical
activities and personally demonstrate the performance of the main types of health and recreational physical activity; insufficient
professional knowledge, abilities and of future professionals to conduct recreational and health activities with different
groups of people; unwillingness of graduates to work according their qualification, etc. Generally it was found that only a half of
the students find themselves prepared to work in the field of recreation and recreational activities. The author points out that to
improve the quality of training of future specialists in physical education and health to recreational activities, the current system of
physical education staff training in Ukraine should be reformed, focusing on mastering professionally oriented knowledge,
abilities and in the field of physical recreation. This will lead to better cognitive and creative activity of future specialists,
high scientific level of their readiness, but, more importantly, in practice it will create conditions for social and professional
stability and physical education staff, broaden their understanding of the high civic responsibility for their activity.