У науковій публікації аналізуються методичні аспекти формування умінь
самостійної роботи учнів з електронним підручником фізичної географії, що
поглиблює функції звичайного підручника на друкованій основі. Розглянуто
переваги електронного підручника у навчанні, його ключові характеристики та особливості використання учнями для формування умінь самостійної
роботи. Визначено, що електронний підручник розширює обсяги подання
інформації, підвищує ефективність використання позатекстового компонента
для самоорганізації та самоконтролю навчальної діяльності.
This scientifi c publication analyzes methodological aspects of pupils’
independent work abilities formation with electronic textbook in studying physical
geography. An effective methodology of independent work skills formation with
an electronic textbook on physical geography is based on the optimal combination
of various forms of pupils’ activity, means of training, use of a diverse range
of educational techniques. Electronic textbook expands the possibilities for selforganization
and self-learning educational activity. The key characteristics of
electronic textbook and features of its use by students are identifi ed. The principles
of the creation, levels of implementation, requirements for the design, and
functional advantages of electronic textbooks on the printed books are highlighted.
The structure and components of the actions which are the basis of independent
work skills formation are examined.