У статті викладений аналіз багаторічних досліджень методики стимульованого розвитку координаційних якостей
студенток педагогічних ВНЗ (зокрема, рівноваги). Матеріали досліджень показали, що рівновага – досить складна
координаційна якість, яка має різні прояви і різновиди, вдосконалення яких вимагає використання різноманітних вправ. Творчі
рухові завдання вимагають різних умов для їх здійснення, і для оцінювання потрібні відповідні критерії. Отримані дані
досліджень свідчать про те, що розвивати рівновагу необхідно відповідно до її різновидів і проявів, що, у свою чергу, вимагає
відповідного підходу до змісту методики її вдосконалення.
Цель: исследовать влияние стимулируемого развития
равновесия на протяжении трех лет на показатели координационных качеств студенток педагогических ВУЗов. Материал: в исследованиях приняли участие 264 студентки. Оценивались реагирующие способности, уровень
статического и динамического равновесия, способности к ориентации в пространстве, быстрота оперативного
мышления, объём механического запоминания, распределение внимания, уровень точности, быстрота и переключение
внимания, точность выполнения задания. Результаты: материалы исследований показали, что равновесие - достаточно
сложное координационное качество, которое имеет разные проявления и разновидности, совершенствование которых
требует использования разнообразных упражнений. Творческие двигательные задания требуют разных условий для их
осуществления, и для оценивания нужны соответствующие критерии. Выводы: получены данные исследований
свидетельствуют о том, что развивать равновесие необходимо в соответствии с его разновидностями и проявлениями,
что, в свою очередь, требует соответствующего подхода к содержанию методики его совершенствования.
In the article the expounded analysis of long-term researches of methods of
the stimulated development of coordinating internals of students of pedagogical institutes of higher (in particular, to equilibrium). The
methods of development of coordinating internalss were based on conception of providing of optimal volume of muscular activity at the
use of the physical loading not less than 1-2 hours of daily employments on fresh air. In maintenance of methods of development of
equilibrium the complexes of motive tasks were included with a repressing orientation on the increase of indexes of her concrete variety
taking into account the simultaneous operating of the physical loading on perfection of basic displays of the investigated coordination. To
that end there was the applied system of tests and criteria of evaluation which allowed with sufficient objectivity to measure growth of
equilibrium rates after her basic varieties. Considerable attention was spared to the variety of the muscular loading. Deployment of
various variants of physical exercises which are contained in the program by the use of different terms and methods of their
implementation introductions of creative tasks, which train students to constructing of new models of the already studied physical
exercises, activated them motive activity, stimulated realization of reserve possibilities. Materials of researches showed that equilibrium
is difficult enough coordinating quality, which has different displays and varieties perfection of which requires the use of various
exercises. Creative motive tasks require different terms for their realization, and for an evaluation corresponding criteria are needed.
Data of researches are got testify that developing adroitness is necessary in accordance with her varieties and displays, that, in turn,
requires the corresponding going near maintenance of methods of her perfection.