Показано, що засобами корекції рухових порушень у дітей з наслідками дитячого церебрального паралічу є
спеціально підібрані фізичні вправи в залежності від нозологічних форм. При спастичній диплегії найбільш
ефективними є загальнозміцнюючі, противоспастичні вправи на розслаблення м’язів, зміцнення м’язів розгиначів. При
геміпарезах необхідно використовувати асиметричні вправи, вправи на розтягнення, зниження підвищеного тонусу
м’язів. При гиперкінетичній формі перевага надається фізичним вправам, спрямованим на зниження м’язової напруги,
дозоване розслаблення м’язових груп, усунення неконтрольованих рухових актів, зміцнення основних м’язових груп.
Доведено, що використання найбільш зручних вихідних положень в залежності від рухових порушень у дітей-інвалідів з
наслідками дитячого церебрального паралічу під час виконання коригуючої гімнастики сприяє прояву їх максимальних
фізичних можливостей і найбільш ефективному виконанню тренувальних завдань.
Показано, что
средствами коррекции двигательных нарушений у детей с последствиями детского церебрального паралича
являются специально подобранные физические упражнения в зависимости от нозологических форм. При
спастической диплегии наиболее эффективными являются общеукрепляющие, противоспастические упражнения на
расслабление мышц, укрепление мышц разгибателей. При гемипарезах необходимо использовать асимметричные
упражнения, упражнения на растяжение, снижение повышенного тонуса мышц. При гиперкинетической форме предпочтение отдается физическим упражнениям, направленным на снижение мышечного напряжения,
дозированное расслабление мышечных групп, устранение неконтролируемых двигательных актов, укрепление
основных мышечных групп. Доказано, что использование наиболее удобных исходных положений в зависимости от
двигательных нарушений у детей-инвалидов с последствиями детского церебрального паралича во время
выполнения корригирующей гимнастики способствует проявлению их максимальных физических возможностей и
наиболее эффективному выполнению тренировочных заданий.
It is shown that the
use of individual comprehensive physical rehabilitation programs taking into account the functionality of the body of the child
aged 9-12 has a positive effect on the development of motor and functional capacity in patients with functional disorders of the
musculoskeletal system. The results of research show that means of correction of movement disorders of children suffering with
the consequences of children's cerebral paralysis are specially selected sets of physical exercises according to nosologic forms.
The most effective ones for those having spasmodic diplegia are restorative, anti-spasmodic exercises for muscle relaxation and
extensor muscles strengthening. Hemiparesis treatment requires asymmetric exercises, stretching exercises, elevated muscle
tone reduction. With hyperkinetic form physical exercises aimed to muscle tension reduction, dosed relaxation of muscle groups,
uncontrolled movement acts elimination, basic muscle groups strengthening are preferred. It is proved that the use of the most
convenient initial positions in accordance with movement disorders of children with disabilities suffering with the consequences of
children's cerebral paralysis during corrective exercises promotes development of maximum physical abilities and the most
effective performance of training tasks. The most rational for the children aged 9–12 suffering from the consequences of
children's cerebral paralysis is the following distribution of corrective gymnastics exercises bulk - for those having spasmodic
diplegia: in a standing position – 20%, in a sitting one – 50%, in a lying one – 30%; for those having a hemiparesis form: in a
standing position – 30%, in a sitting one – 40%, in a lying one – 30%; for those having a hyperkinetic form: in a standing position
– 20%, in a sitting one – 30%, in a lying one – 50%.