В статті відображено показники фізичного стану дітей старшого шкільного віку до та після впровадження
інноваційної технології зміцнення здоров’я дітей старшого шкільного віку в процесі самостійних занять фізичним
вихованням. В експерименті взяли участь дівчата та хлопці 16-17 років КЗО СЗШ № 75 Дніпропетровської міської
ради, КЗО СЗШ № м. І.І. Манжури Дніпропетровської міської ради м. Дніпропетровська. Метою дослідження було
визначення впливу інноваційної технології на фізичний стан старшокласників. Встановлено, що на початку
експерименту більшість показників фізичного стану дівчат та хлопців знаходились на низькому рівні та не
відповідали нормам вікового розвитку. А після експерименту визначено позитивну динаміку змін у фізичному стані
школярів під впливом запропонованої інноваційної технології.
В статье отображены показатели физического состояния детей
старшего школьного возраста до и после внедрения инновационной технологии укрепления здоровья детей
старшего школьного возраста в процессе самостоятельных занятий физическим воспитанием. В эксперименте
участвовали девушки и юноши 16-17 лет КУО СОШ № 75 Днепропетровского городского совета, КУО СОШ № 10 им.
И.И. Манжуры Днепропетровского городского совета г. Днепропетровска. Целью исследования было определение
влияния инновационной технологии на физическое состояние старшеклассников. Установлено, что в начале
эксперимента большинство показателей физического состояния девушек и юношей находились на низком уровне и
не соответствовали нормам возрастного развития. А после эксперимента определена позитивная динамика
изменений в физическом состоянии школьников под воздействием предложенной инновационной технологии.
The article, studies the approaches to the organization of independent classes in Physical Education. The
presents results of scientific researches of specialists engaged in the problem of organization of the independent classes for
senior school – children. Confirmed scientists circumstance that obligatory employments on Physical Education at school not
always are able to complement the deficit of motor activity of schoolchildren, promote a bodily condition, provide proceeding in
their mental capacity, prevent diseases, that to develop on a background a chronic tiredness, and the decision of this task is
assisted by the systematic independent classes in physical exercises. Thus, the analysis of scientific researches shows the
necessity of development of the new approaches to organization of independent classes in Physical Education for the children of
senior school age. Analyzing the above-mentioned by us it was worked out the inculcated innovative technology strengthening
for health the children of senior school age in the process of the independent classes in Physical Education, that will assist
bringing in of senior pupils to systematic independent classes Physical Education for the increase indexes of bodily condition of
schoolchildren. Аlso, the article shows the indicators of physical condition of children high school age before and after the
introduction of innovative technologies strengthen of the health of children high school age in the course of self-study Physical
Education. The girls and boys of 16-17 years from schools № 10 and 75 were involved in this experiment. The aim of the study
was to determine the effect of innovative technologies on the physical condition of the pupils. It is established that at the
beginning of the experiment, the majority of indicators of physical condition girls and boys are low and do not dissatisfy to the
norms of the age development. But after the experiment we determined the positive dynamics of changes in the physical state
of schoolchildren under the influence of the proposed innovative technologies.