У статті представлено результати моніторингу готовності майбутніх магістрів з фізичної реабілітації,
які навчаються у вищих навчальних закладах України, до майбутньої професійної діяльності. У ході педагогічного
дослідження проаналізовано 743 анкети з відповідями магістрантів десяти вищих навчальних закладів України.
З’ясовано, що переважна більшість респондентів вважають доцільним здійснювати підготовку майбутніх магістрів з
фізичної реабілітації у ВНЗ фізкультурного або педагогічного профілів, магістранти у більшості розуміють
сутністю базових понять «реабілітація» та «фізична реабілітація», володіють знаннями про види реабілітації, мету,
завдання та основні принципи реабілітації, але лише частково підготовлені до роботи в умовах різних закладів
майбутньої професійної діяльності фізичного реабілітолога.
В статье представлены результаты мониторинга готовности будущих
магистров по физической реабилитации, которые учатся в высших учебных заведениях Украины, к будущей
профессиональной деятельности. В ходе педагогического исследования проанализированы 743 анкеты с ответами
магистрантов десяти высших учебных заведений Украины. Выяснено, что подавляющее большинство
респондентов считают целесообразным осуществлять подготовку будущих магистров по физической
реабилитации в вузах физкультурного или педагогического профилей, магистранты в большинстве понимают
суть базовых понятий «реабилитация» и «физическая реабилитация», владеют знаниями о видах реабилитации,
цели, задачах и основных принципах реабилитации, но только частично подготовлены к работе в условиях
различных учреждений будущей профессиональной деятельности физического реабилитолога.
The article presents the results of the monitoring of preparedness of future masters in physical rehabilitation, that study
in higher educational institutions of Ukraine, for the future professional activity. During pedagogical research it was analyzed 743
questionnaires with answers of undergraduates of ten higher educational institutions of Ukraine. It was found that the majority of
respondents consider appropriate to prepare future masters in physical rehabilitation at higher educational institutions of
physical culture or teaching profiles, the majority of undergraduates understand the essence of basic concepts "rehabilitation"
and "physical rehabilitation", they are knowledgeable about the types of rehabilitation purpose, objectives and basic principles of
rehabilitation, but they are only partially prepared to work in sanatorium establishments, in the terms of sports training center,
special kindergarten, center for social rehabilitation of disabled children, the center of invalid sport, department of physiotherapy
of Children's Hospital, a private clinical practice , spa and fitness centers. Future Masters in physical rehabilitation partially own
with special and author techniques and methods of using needle applicators, wooden massagers, hydropathic procedures,
special methods of injury prevention in the practice of rehabilitation of sportsmen, with the skills to conduct individual physical
rehabilitation work with children with scoliosis, posture defects and deformities of the lower extremities based on tailor-made fabulously game and foam rubber simulators, methods of evaluating strength endurance of major muscle groups of the trunk and
limbs in preschool children with impaired locomotor apparatus.