У статті подано визначення реабілітаційного потенціалу за даними різних авторів. Проведено аналіз
критеріїв та оцінки реабілітаційного потенціалу. Запропоновано авторський підхід до диференційованого підходу
експрес-оцінки реабілітаційного потенціалу, який базується на даних обстеження, з урахуванням періоду
захворювання, клінічної картини та індивідуальних особливостей дитини з бронхо-легеневими захворюваннями.
В статье дано
определение реабилитационного потенциала по данным разных авторов. Проведен анализ критериев и оценки
реабилитационного потенциала. Предложен авторский подход к дифференцированному подходу экспресс-оценки
реабилитационного потенциала, основанный на данных обследования, с учетом периода заболевания, клинической
картины и индивидуальных особенностей ребенка с бронхо-легочными заболеваниями.
The article defines rehabilitation potential according to
various authors. Analysis and evaluation criteria for rehabilitation potential. Goal. Develop a rapid assessment of the
rehabilitation potential for of children with broncho-pulmonary diseases.Methods: Analysis, synthesis, systematization and
comparison of information science and methodical literature on physical rehabilitation in broncho-pulmonary diseases.Today
there is no single definition of rehabilitation potential, but all the authors see it as a composite index, which determines the
possibility of a sick person in the restoration of impaired health under certain conditions and mechanisms. Also lacking, and a
common approach to determining the potential for rehabilitation of children with broncho-pulmonary diseases.We view
rehabilitation potential not only for chronic broncho-pulmonary diseases, but also acute. Indeed, as in chronic and acute
broncho-pulmonary diseases is a violation, primarily respiratory function. Furthermore always better to prevent changes in
organic systems affected than compensate for their function.An authorial approach to differentiated approach to rapid
assessment of rehabilitation potential, based on survey data, taking into account the period of illness, the clinical picture and
individual child with broncho-pulmonary diseases.Prospects for further research. Check the effectiveness of this approach to the
assessment of rehabilitation potential.