Розглянуто питання теоретико-методичних аспектів організаційного забезпечення позаакадемічних форм занять
фізичним вихованням студентів ВНЗ. Шляхом ґрунтовного аналізу й узагальнення даних спеціальної методичної літератури
систематизовано наукову інформацію щодо структури і змісту позаакадемічних форм занять студентів основних медичних
груп вищих навчальних закладів. Визначено чільні чинники забезпечення ефективності функціонування таких форм занять в
межах вузівського курсу фізичного виховання що є основою забезпечення високого рівня психофізіологічного стану студентів.
Рассмотрены вопросы теоретико-методических аспектов организационного
обеспечения внеакадемических форм занятий физическим воспитанием студентов вузов. Путем тщательного анализа и
обобщения данных специальной методической литературы, систематизированы научную информацию про структуру и
содержание позаакадемічний форм занятий студентов основных медицинских групп вузов. Определены главные факторы
обеспечения эффективности функционирования таких форм занятий в пределах вузовского курса физического воспитания,
что является основой обеспечения высокого уровня психофизиологического состояния студентов.
The questions the problems of theoretical and methodological aspects of organizational support of
outside academic classes form of training of physical education the students’ of university is considered. The task of the work –. theoretical
analysis methodology for organizations the outside academic classes form of the students’ of university in physical education major medical
groups. It is сlasses in high school physical education is a fundamental part of the «health» education of students. That even with strict
adherence to proper lessons available amount of physical activity that is needed every day to provide students with a high level of health and
requires additional training of physical education in their free time, was established. The outside academic classes form as a form of physical
education classes that promote efficient absorption of motor tasks, improvement of general methodological possibilities for teachers.
Systematized scientific information about the structure and content of employment of the outside academic classes form of the students’ of
university in physical education major medical groups, through careful analysis and compilation of special methodical literature. Identify the
main factors to ensure effective functioning of such forms of employment within the university course of physical education that is the basis
for ensuring a high level of psychophysiological state students. The urgent need for the development of new science-based ways to improve
the organization of all possible directions outside academic classes of physical education in high school is established.