Розглянуто особливості специфічного впливу тренувальних навантажень різної спрямованості на організм юних
спортсменів. В експерименті брали участь 123 підлітка, які займалися різними видами спорту (група А – швидкісно-силові види
спорту, група Б – види спорту на витривалість) та 30 учнів загальноосвітніх навчальних закладів, які не займаються спортом у
віці 13–16 років. Описана методика проведення психофізіологічних досліджень у вивченні психічної функції пам’яті. Дається
порівняльний аналіз змін показників зазначеної функції обстежуваних. Виявлено, що специфіка тренувального процесу накладає
відбиток на характер змін функції пам’яті у юних спортсменів.
Рассмотрены особенности специфического воздействия тренировочных
нагрузок различной направленности на организм юных спортсменов. В эксперименте принимали участие 123 подростка,
занимающихся разными видами спорта (группа А – скоростно-силовые виды спорта, группа Б – виды спорта на выносливость)
и 30 учащихся общеобразовательных учебных заведений, не занимающихся спортом в возрасте 13–16 лет. Описана методика
проведения психофизиологических исследований в изучении психической функции памяти. Даётся сравнительный анализ
изменений показателей кратковременной зрительной памяти обследуемых. Установлено, что специфика тренировочного
процесса отражается на характере изменений функции памяти у юных спортсменов.
The features of specific influence of the training loading of different orientation are considered on the organism of
young sportsmen. Researches were conducted on the base of Brovary higher school of physical culture. In an experiment participated 123
teenagers, that engaged in the different types of sport [group And are speed-power types of sport: track-and-field(hurried 100 and 200м,
jumps, shotputs and discus throwing), boxing, free fight; a group Б is types of sport on endurance: ski sport, cycle racing, swimming(200,
400 and 800 м)] but 30 students of general educational establishments, that does not go in for sports in age 13-16. The described
methodology of realization of psychophysiological researches is in the study of psychical function of memory. The comparative analysis of
changes of indexes of the marked function of inspected is given. It is educed that the specific of training process lays on an imprint on
character of changes of function of memory for young sportsmen. Without regard to that the function of memory, as well as other psychical
functions(perception, attention, thinking) are characterized the expressed genetic heredity and, according to presentations of І. P. Pavlova,
poorly subject to the correction of P.E facilities consider that the orientation of training process specializes the features of development of
this function certainly. Yes, under act of physical activities on endurance the improvement of function of photographic memory is marked,
while under act of loading of speed-power character there are unimportant changes of mean values of the mentioned function. It is therefore
possible to consider that engaging in the kinds of sport on endurance in a greater measure, what assist the increase of function of memory
the types of speed-power character on the whole.