Стремительное развитие активных видов туризма, отдыха, развлечений и экстремальных видов спорта в последнее десятилетие индуцировало стойкую тенденцию изменения самой структуры спроса в индустрии туризма. Сегодня каждый четвертый иностранный турист в мире является потребителем приключенческих, экстремальных или треккинговых туров. По прогнозам Международной ассоциации Adventure travel trade association к 2050 году их число достигнет 50 %. Данный сегмент демонстрирует устойчивый рост в 17 %, при общем замедлении темпов роста мирового туризма до 2.8 % в 2012 году.Вместе с тем традиционные маркетинговые технологии формирования спроса на «пассивные» виды услуг в туризме оказались не столь эффективными для нового растущего сегмента. Деятельность, связанная со значительными нагрузками, травмоопасностью и зачастую с отсутствием привычного комфорта, а порой с болью и лишениями требует наличия не только сформированной внешней мотивации, но и определенного уровня внутренней мотивации. Таким образом, стабильная целевая аудитория данного сегмента услуг имеет существенные специфические отличия от потребителей «пассивных» видов отдыха.Специфичность особенностей потребительской и профессиональной деятельностей в активных видах туризма, отдыха и развлечений актуализировало проблему изучения мотивации, как потребителей услуг, так и профессиональных специалистов данного сегмента индустрии туризма.
У статті проведено вивчення особливостей формування внутрішньої мотивації спортивної, професійної та споживчої діяльності в активних видах туризму. Розкрито зв'язок генетичної схильності і пасіонарності індивіда з внутрішньою мотивацією в активних видах туризму. Показано, що управління персоналом і маркетингова діяльність в активних видах комерційного туризму повинні грунтуватися на особливостях варіативної сутності внутрішньої мотивації.
The article describes the research in the features of formation of internal motivation in sportive, professional and consumers activity in active forms of tourism. It reveals the connection between genetic predisposition and individual's passionarity with internal motivation in active forms of tourism. The article highlightes the following features of internal motivation in the sphere of active tourism, leisure, entertainment and extreme sports:
- Internal motivation dominates in implementation of sport, professional and consumer activity in active forms of tourism. One of the factors in the formation of internal motivation in active forms of tourism is a genetic predisposition, expressed in activity of allele 7R of gene DRD4 (adventuristic gene);
- The main directions of internal motivation of customers in active forms of commercial tourism are: the desire to acquire a new life experience, for bright strong impressions and experiences, the development of new activities, learning new geographic areas, improvement of personal competence; joint family leisure;
- Human Resource Management System tour operators specializing in adventure and extreme tours should consider features of variable essence of internal motivation of employees directly involved in the design, organization and implementation stages. Internal motivation has the property to increase when the new perceptual and / or cognitive optimal difficulty complex activity, if the individual's free to choose activities and his confidence in his competence;
- Design and implementation of marketing activities in the active forms of commercial tourism should be based on the features of internal motivation of variable essence of consumers in adventure and extreme tours.