У статті розглядається можливість запровадження у систему рейтингового оцінювання успішності
студентів з фізичного виховання кількісної оцінки рівня соматичного здоров’я за експрес-методикою Г. Л.
Апанасенка. Нарахування при оцінюванні успішності студентів 10 балів за покращення рівня соматичного
здоров’я дозволяє враховувати свідоме ставлення студента до стану свого здоров’я, як одного із аспектів
формування індивідуального рівня свого особистого здоров’я.
В статье рассматривается возможность внедрения в
систему рейтингового оценивания успеваемости студентов по физическому воспитанию количественной
оценки уровня соматического здоровья по экспресс-методике Г. Л. Апанасенко. Начисление при оценивании
успеваемости студентов 10 баллов за улучшение уровня соматического здоров’я позволяет учитывать
сознательное отношение студента к состоянию своего здоровья, как одного из аспектов формирования
индивидуального уровня своего личного здоровья.
By the aim of the differentiated test from discipline "P.E"
in establishments of higher education is orientated foremost on implementation of norms from physical preparedness,
that are qualified at the evaluation of their success. Thus not taken into account different individual health of students’
level. Development and perfection of physical qualities must not be considered the major result of P.E of students. The
differentiated estimation must include an individual somatic health that can be one of directions of further
individualization of P.E of students’ level. To our opinion, taking into account of conscious relation of student to the
state of the health, as one of aspects of forming of individual somatic health level, in the rating system of evaluation of
success of students from discipline "P.E" is possible through extra charge at the evaluation of success of students 10
points for the improvement of somatic health level. It allows taking into account conscious attitude of student toward the
state of the health, as one of aspects of forming of the individual personal somatic health level. The capacity to provide
in rating evaluation system of students’ progress of self-control journal and quantative estimation level of somatic
health under G. Apanasenko methods is considered in the article. Extra charge of 10 grades for self-control journal
keeping permits to consider conscious student attitude to his\her health state.