У статті показано значущість
комунікативного компонента в структурі пізнавальної активності майбутнього психолога. За
узагальненням результатів теоретичних досліджень з проблеми дослідження пізнавальної
активності та її структурних компонентів обґрунтовано добір методик для визначення рівня розвитку комунікативного компонента в структурі пізнавальної активності. Наведено результати
дослідження особливостей прояву комунікативного компонента в структурі пізнавальної
активності майбутнього психолога. Визначено показники комунікативного компоненту
пізнавальної активності досліджуваних майбутніх психологів: наявність комунікативних
здібностей, навичок і вмінь, прийомів та засобів розв’язування комунікативних задач; соціальна
спрямованість; особливості ставлення майбутніх психологів до інших у процесі спілкування. По
показниках трьох вищезазначених емпіричних референтів комунікативної складової визначено
рівні комунікативного компоненту. Зроблено висновок про те, що у продіагностованих майбутніх
психологів переважає середній та нижче середнього рівень комунікативних схильностей в той
час як високий рівень має лише четверта частина означеної категорії респондентів. Виявлено
недостатній рівень особливостей ставлення майбутніх психологів до інших у процесі
спілкування; констатовано, що показники соціальної спрямованості мали здебільшого середній
рівень представленості та індивідуальну ступінь вираженості. Зазначено, що результати
дослідження особливостей розвитку комунікативного компоненту пізнавальної активності
майбутнього психолога не можуть бути задовільними з точки зору ефективної фахової
підготовки спеціалістів, що потребує пошуку шляхів цілеспрямованого впливу. Окреслено
доцільність вивчення особливостей прояву когнітивного та афективного компонентів
пізнавальної активності майбутнього психолога.
В статье показано значение
коммуникативного компонента в структуре познавательной активности будущего психолога. По
обобщенным результатам теоретических исследований по проблеме исследования
познавательной активности и ее структурных компонентов обоснованно отбор методик для
определения уровня развития коммуникативного компонента в структуре познавательной
активности. Приведены результаты исследования особенностей проявления коммуникативного
компонента. Определены показатели коммуникативного компонента познавательной
активности исследуемых будущих психологов: наличие коммуникативных способностей,
навыков и умений, приемов и средств решения коммуникативных задач; социальная направленность; особенности отношения будущих психологов к другим в процессе общения.
По результатам показателей трех вышеупомянутых эмпирических референтов
коммуникативной составляющей определены уровни коммуникативного компонента. Сделан
вывод о том, что продиагностированные будущие психологи имеют средний и ниже среднего
уровень коммуникативных склонностей; высокий уровень имеет лишь четвертая часть
указанной категории респондентов. Обнаружено недостаточный уровень особенностей
отношения будущих психологов к другим в процессе общения; констатировано, что показатели
социальной направленности имели преимущественно средний уровень представленности и
индивидуальную степень выраженности. Отмечено, что результаты исследования
особенностей развития коммуникативного компонента познавательной активности будущего
психолога не могут быть удовлетворительными с точки зрения эффективной
профессиональной подготовки специалистов, что требует поиска путей целенаправленного
воздействия. Определены целесообразность изучения особенностей проявления когнитивного
и аффективного компонентов познавательной активности будущего психолога.
The article shows the importance of the communication component
in the structure of cognitive activity of future psychologist. By integrating the results of theoretical
research on the study of cognitive activity and its structural components grounded selection methods
to determine the level of communicative component in the structure of cognitive activity. The results of
the research component of communicative features of manifestation of cognitive activity in the
structure of the future psychologist were shown. Indices communicative component of cognitive
activity of future psychologists studied: presence communicative abilities, skills, methods and means
of solving communication problems; the social dimension; features of future psychologists relation to
others in the communication process. With the generalization of the three aforementioned empirical
referents of communicative component of the levels of communication component were analyzed. It is
concluded that for the future psychologists the middle and lower than the average level of
communicative aptitudes while a high level is only a quarter of the designated categories of
respondents were dominated; features found insufficient attitude to other future psychologists in the
communication; stated that the indicators of social orientation were mostly average individual
representation and severity. The peculiarities of the communicative component of cognitive activity of
future psychologists can not be satisfactory in terms of effective professional training, which requires
finding ways of targeting. Outlined feasibility study of the characteristics manifestation of cognitive and
affective components of cognitive activity of future psychologist.