Стаття присвячена проблемі корекції високого рівня
тривожності в учнів старших класів гімназій та ліцеїв. Проведений аналіз літератури з означеної
проблеми засвідчив недостатнє вивчення специфіки прояву тривожності та шляхів її оптимізації
для вказаної групи учнів. В процесі емпіричного дослідження вивчені рівні прояву та чинники
виникнення тривожності у старшокласників загальноосвітніх навчальних закладів різного типу,
визначені чинники виникнення тривожності, специфічні для контингенту учнів гімназій та ліцеїв.
Визначені взаємозв’язки між рівнем особистісної тривожності і негативним самоставленням,
суперечливим ставленням до власного минулого, теперішнього та майбутнього, показниками
самооцінки та рівня домагань, мотивами страху відторгнення та уникання невдачі. Доведено,
що старшокласники гімназій та ліцеїв є більш тривожними, ніж старшокласники загальноосвітніх
шкіл, що обумовлюється впливом специфічних чинників: значної різниці між показниками
самооцінки та рівня домагань, а також мотивом уникання невдачі.
На основі отриманих результатів сформована модель психологічної корекції тривожності
у старшокласників гімназій та ліцеїв, реалізація якої передбачає проведення соціально-
психологічного тренінгу з учнями та ряду додаткових заходів з їх педагогами та батьками.
Статья посвящена проблеме коррекции высокого
уровня тревожности у старшеклассников гимназий и лицеев. Осуществлен анализ литературы
по вышеупомянутой проблеме, который засвидетельствовал недостаточное изучение
специфики проявления тревожности и путей ее оптимизации для указанной группы учащихся. В
ходе эмпирического исследования изучены уровни проявления и факторы возникновения
тревожности у старшеклассников общеобразовательных учебных заведений разных типов,
определены факторы возникновения тревожности, специфические для контингента учащихся
гимназий и лицеев. Установлены взаимосвязи между уровнем личностной тревожности и
негативным самоотношением, противоречивым отношением к собственному прошлому,
настоящему и будущему, показателями самооценки и уровня притязаний, мотивами страха
отвержения и избегания неудачи. Доказано, что учащиеся старших классов гимназий и лицеев
более тревожны, чем учащиеся общеобразовательных школ, что обусловливается действием
специфических факторов: значительной разницы между показателями самооценки и уровня
притязаний, а также мотивом избегания неудачи.
The article devoted to the problem of psychological correction of high
level of anxiety high school pupils from gymnasium and lyceum. This paper begins with the analysis of
psychological researches of that problem, which could not give enough information about specificity of
manifestations and ways of optimization anxiety for this pupils. During the studying of problem was
found the peculiarities of manifestation and factors of forming of anxiety of pupils from schools
different types. Also were described special anxiety factors for high school pupils from gymnasium
and lyceum. Determined, that anxiety’s level correlates with negative self-attitude, ambivalent attitude
to own past, present and future, indexes of self-esteem and succeed level, aspiration of abruption,
avoid of failure. Furthermore, pupils from gymnasium and lyceum are more anxious, then pupils from
schools, what determined by influence of specific factors: great difference between indexes of selfesteem
and succeed level and avoid of failure.
By the results of research was created the model of gymnasium and lyceum pupils anxiety
psychological correction. Realization of this model consists of three parts: work with pupils
(psychological training), work with teachers (mini-lections, consultations), work with parents (minilections,
consultations).