У статті проаналізовано особливості психічних процесів розумово відсталих учнів, що впливають на оволодіння ними читацькою діяльністю, зокрема: стан сприймання, мислення, мовлення, образної уяви, пам’яті. Визначено завдання та методи дослідження. Доведено, що опанування читацькою діяльністю вказаною категорією школярів ускладнюють як суб’єктивні, так і об’єктивні чинники. До суб’єктивних чинників віднесли: незадовільний стан навички читання, насамперед правильності й виразності, образної пам’яті, порушення часових і причинно-наслідкових зв’язків, внаслідок чого учні не розуміють сутності зображених у творах подій, мають значні труднощі у визначення їхньої послідовності, що заважає належним чином проаналізувати твір, визначити його тему й основну думку, проаналізувати вчинки й характер героїв, скласти план твору й переказати твір за складеним планом; несформовані уміння й навички бібліотечно-бібліографічної діяльності. Порушення мисленнєво-мовленнєвої діяльності проявляються у несформованості мовленнєвих функцій, насамперед комунікативної, регулювальної та сигніфікативної, що негативно впливає на оволодіння читацькою діяльністю. Недоліки емоційно-вольової сфери не дозволяють проявляти інтерес до читання як до процесу діяльності та пізнання, внаслідок чого порушуються увага, працездатність, формується негативне ставлення до читацької діяльності.
Об’єктивні чинники склали: ставлення учителів української (російської) літератури до читання учнями як художньої, так і науково-пізнавальної літератури з метою виховання в них інтересу до читання літератури; недостатнє використання у щоденній систематичній роботі учителями, вихователями, шкільними бібліотекарями інноваційних технологій навчання, які б сприяли формуванню й закріпленню умінь і навичок читацької діяльності у школярів (діалогові та комп’ютерні технології, літературні ігри, засоби альтернативної комунікації); недостатнє комплектування шкільних бібліотек сучасною дитячою художньою та науково-пізнавальною літературою, що не сприяє активізації позакласного читання учнями; пасивне ставлення переважної більшості батьків до дитячого читання. Подальша робота буде спрямована на визначення чинників, що позитивно впливають на опанування розумово відсталими учнями читацькою діяльністю.
В статье проанализировано особенности психических процессов умственно отсталых учеников, влияющие на овладение ими читательской деятельностью. Определены задачи и методы исследования. Доказано, что овладение читательской деятельностью умственно отсталыми учащимися усложняют как субъективные, так и объективные факторы. К субъективным отнесли несформированность навыка чтения, нарушения мыслительно-речевой деятельности, состояние эмоционально-волевой сферы, не позволяющее проявлять интерес к чтению как к процессу деятельности и познания, вследствие чего нарушаются внимание и работоспособность, формируется отрицательное отношение к читательской деятельности.
Объективные факторы составляют: отношение учителей литературы к чтению учениками художественной и научно-познавательной литературы, недостаточное использование персоналом школы инновационных технологий обучения, способов формирования и закрепления умений и навыков читательской деятельности (диалоговые и компьютерные технологии, литературные игры, средства альтернативной коммуникации), недостаточное комплектование школьных библиотек современной детской литературой, прессой и детской аудиовизуальной продукцией, незаинтересованность родителей в детском чтении. Последующая работа будет направлена на определение факторов, положительно влияющих на овладение умственно отсталыми учащимися читательской деятельностью.
The article deals with the features of mentally retarded schoolchildren’s psychical processes that influence on their mastering reading activity, in particular: the state of perception, thinking, speech, vivid imagination, memory. Tasks and research methods are determined. It is proved that mastering reading activity by this category of pupils complicates both subjective and objective factors.
The subjective factors are: unsatisfactory state of reading skills, first of all correctness and distinctness, image memory, violation of cause and effect relationship, as a result pupils don’t understand the essence of the events represented in works and they have considerable difficulties in determination of its sequence that prevent to analyse a work properly, define its subject and a key-note, analyse acts and character of heroes, plan a work and retell it according to this plan. Unformed abilities and skills of library-bibliographic activity also belong to subjective factors. Violations of mental-speech activity show its worth in unformed speech functions, first of all communicative, regulative and significative, that negatively influences on reading activity mastering. The lacks of emotional-volitional sphere do not allow to show interest in reading as to the process of activity and cognition, and as a result attention and working capacity are violated, negative attitude toward reading activity is formed.
The objective factors are: attitude of teachers of Ukrainian (Russian) literature toward pupils’ reading of both artistic and scientifically-cognitive literature with the aim of educating interest in reading literature; insufficient use of innovative technologies of education in everyday systematic work by teachers, educators, school librarians which would assist forming and fixing schoolchildren’s abilities and skills of reading activity (dialogue and computer technologies, literary games, facilities of alternative communication); insufficient completing school libraries by modern child’s artistic and scientifically-cognitive literature that does not assist activation of pupils’ out-of-school reading; passive attitude of parents majority toward child’s reading. The further work will be sent to determination of factors that positively influence on mastering reading activity by mentally retarded schoolchildren.