Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Педагогічна праксеологія у системі професійної мистецької освіти

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Проворова, Євгенія Михайлівна
dc.date.accessioned 2017-02-27T08:49:43Z
dc.date.available 2017-02-27T08:49:43Z
dc.date.issued 2015-03
dc.identifier.citation Проворова, Є.М. Педагогічна праксеологія у системі професійної мистецької освіти / Є. М. Проворова // Мистецька освіта : історія, теорія, технології : зб.наук.праць/ за заг. ред. доктора педагогічних наук, професора Т. А. Смирнової. – Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2015. - C.142-151 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/12766
dc.description 1. Аристотель. Сочинения: В 4 т., Т.2. – Ред. И авт. Предислов. З.Н. Микеладзе. – М.: Мысль, 1978. – 687с. 2. Асаул А.Н. Модернизация экономики на основе технологических инноваций / А.Н. Асаул, Б.М. Карпов, В.Б. Перевязкин, М.К. Старовойтов. – СПб: АНО ИПЭВ, 2008. – 606 с. 3. Зязюн І.А. Філософія педагогічної дії / І.А. Зязюн: Монографія. – Черкаси: вид. ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2008. – 608 с. 4. Ильин Г.Л. Философия образования (идея непрерывности) / Г.Л. Ильин. – М.: Вузовская книга, 2002. – 224 с. 5. Колесникова И.А. Педагогическая праксиология / И.А. Колесникова, Е.В. Титова / Учеб. Пособие для студ. высш. учеб. заведений. – М.: Академия, 2005. – 256 с. 6. Конох Н. Образование в пространстве философских проблем современности: монография / Н. Конох, О. Пунченко, Н. Пунченко, Ю. Шепель, М. Вишневский, Ю. Кравцов, В. Сидельников, А. Чичкань. – К.: Кафедра, 2013. – 320 с. 7. Марон А.Е. Педагогическая праксиология: структура знания и модели реализации в профессиональном обучении / Марон А.Е., Монахова Л.Ю., Федотова В.С. // Человек и образование. – № 2 (31), 2012. – С. 27-31. 8. Федотова В.С. Праксиологическая модель организации исследовательской деятельности студентов / В.С. Федотова // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2010. Вып. 12 (102). – С. 36-39. ua
dc.description.abstract У статті досліджується категорія педагогічної праксеології у системі професійної мистецької освіти, як загальна методологія, що відображає сутність праксеологічного підходу та логіку праксеологічної парадигми в процесі підготовки майбутнього вчителя музики з позицій оптимізації діяльності суб’єктів освітнього процесу та загальної стратегії розгляду успішної діяльності на засадах результативності та ефективності. ua
dc.description.abstract В статье исследуется категория педагогической праксиологии в системе профессионального художественного образования, как общая методология, которая отражает суть праксиологического подхода и логику праксиологической парадигмы в процессе подготовки будущего учителя музыки с позиций оптимизации деятельности субъектов образовательного процесса и общей стратегии успешной деятельности на основе результативности и эффективности. ua
dc.description.abstract The paper analyzes the pedagogical praxeology inside the educational system of training professionals of arts in terms of generic methodology assessing conditions, categories and rules applicable to the phenomenon of work; scientific approach to the analysis and resolution of problems of the professional activities as well as patterns of these activities; interdisciplinary formation as a combination of theoretical and practical experiences in the professional activity; results of a scientific reflection on the causes, the conditions and the mechanisms of professional success. The substance of a praxeological approach to the professional training consists in searching, selecting and implementing various tools into the educational practice, in terms of "rationality", "efficiency", "adaptability", "aestheticism", "valeology". The concepts of 'effectiveness' and 'successfulness', as well as those of 'resultfulness' and 'efficiency', are complementary to each other and identical to a certain extent. Therefore, we consider the main praxeological characteristics to be those of 'quality', 'resultfulness' and 'efficiency'. We propose a change in the educational method of training a music teacher, which involves a transformation of the educational process in one praxeologically oriented. Its substance and content can be formulated in the following terms.Firstly – we propose to reconsider the goals of the musical and pedagogical education of a music teacher (to get moved from a mechanistic obtaining of knowledge and skills to mastering the praxeological basis of musical and educational activity with a focus on quality, efficiency and resultfulness). Secondly – we redefine the role and the place of a praxeological training in the context of musical and pedagogical education. Mastering musical and pedagogical disciplines ceases to be the central educational task, as long as the subject of learning becomes a tool of implementation of the educational objectives. The third essential point of the modern musical and pedagogical training is the research of praxeologically oriented technologies, methods, forms and means of training a music teacher. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во ХНПУ імені Г.С.Сковороди ua
dc.subject майбутній вчитель музики ua
dc.subject педагогічна праксеологія ua
dc.subject ефективність педагогічної діяльності ua
dc.subject якість педагогічної діяльності ua
dc.subject будущий учитель музыки ua
dc.subject педагогическая праксиология ua
dc.subject эффективность педагогической деятельности ua
dc.subject качество педагогической деятельности ua
dc.subject music teacher ua
dc.subject pedagogical praxeology ua
dc.subject effectiveness of the educational activity ua
dc.subject quality of the educational activities ua
dc.subject.classification 141.7:[37.011.3-05]:78 ua
dc.title Педагогічна праксеологія у системі професійної мистецької освіти ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу