Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Засоби мистецтва як соціально-педагогічні чинники естетичного виховання у вищій школі

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Карпенко, Олена Георгієвна
dc.contributor.author Ду Лян
dc.date.accessioned 2016-11-02T10:21:52Z
dc.date.available 2016-11-02T10:21:52Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Карпенко О.Г. Засоби мистецтва як соціально-педагогічні чинники естетичного виховання у вищій школі / О.Г. Карпенко, Ду Лян // Педагогічний альманах: зб. наук. пр. ; редкол. В.В.Кузьменко та ін. – Херсон : КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2016. – Вип. 31. – С. 10−16. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11646
dc.description 1. Зязюн І. Краса педагогічної дії / І.Зязюн. – К. : Україно-фінський інститут, 1996. − 302 с. 2. Сухомлинський О. Умова експлуатації − визначальний чинник духовних життєвих / О.Сухомлинський. Вибрані твори у 5-ти т. − Т. 5. Статті. − К. : Рад. шк.,1977. − С. 233−240. 3. Вульфов T. Семь образований / Т.Вульфов. − М. : Школа, 1994. − 80 с. 4. Каган М.С. Мир обшения: Проблема межсубъектных отношений / М.С.Каган. − М. : Политиздат, 1988. − 319 с. − (Над чем работают, о чем спорят философы). 5. Петько Л.В. Виховний і професійний аспекти музично-педагогічної спрямованості навчання іноземної мови студентів ВНЗ у системі музично-педагогічної освіти / Л.В.Петько // Музика та освіта : науково-метод.журнал / засн. МОН України, НАПН України, Київська дитяча академія мистецтв ; гол.ред. Л.М.Масол. – Київ : Педагогічна думка, 2013. – № 3. – C. 14–18. 6. Щуртакова T. В. Формирование мировоззрения студентов стредствами искусства. / Т.В.Щуртакова. ̶ Казань: Изд-во Казанского ун-та, 1987. – 110 с. 7. Руденко Ю.Д. Національне виховання:відродження,перспективи [Текст] / Руденко Ю.Д.; УДПУ ім.М.П.Драгоманова // Педагогіка і психологія.Вісник АПН України. − 1994.− №1. − С. 132−140. 8. Станиславский К. Моя жизнь находится в искусстве / К.Станиславский. − К. : Искусство. ̶ 371 с. 9. Bose Judith Hill. Aesthetic Education: Philosophy and Teaching Artist Practice at Lincoln Center Institute / Judith Hill Bose. − A dissertation for the degree of Doctor of Philosophy, The City University of New York. − New York, 2008. – 226 p. 10. Pet’ko L.V. Formation of professionally oriented foreign language teaching environment in the conditions of university for students of specialties 023 «Fine Arts» and 022 «Design» / L.V.Pet’ko // Economics, management, law:realities and perspectives: Collection of scientific articles. Psychology. Pedagogy and Education. − Les Editions L'Originаlе, Paris, France. 2016. − P. 466-471. URI http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10254 11. Pet’ko L.V. Formation of professionally oriented foreign language teaching environment in the conditions of university for students of art specialties / L.V.Pet’ko // Economics, management, law: problems of establishing and transformation: Collection of scientific articles. Psychology. Pedagogy and Education. – Al-Ghurair Printing & Publishing LLC, Dubai, UAE, 2016. – P. 395−398. URI http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/9779 ua
dc.description.abstract The aim of this article is twofold: firstly, to summarize and reflect the experiences and results of research on Social and Aesthetic education of students in a mirror of ‘sociocultural theories’; and secondly, to present a methodology for further research on integration of social education with aesthetic education. In the society, aesthetic education serves the interests of the people and is based on a common set of scientific and methodological principles. The article is presented education in the arts as a very important part of aesthetic education connecting it with social environment. Using art as an educational tool, artistic education develops special abilities and talents in the specific types of art (in the representational arts, music, singing, choreography, the theater, and the decorative and applied arts). It is pointed out that aesthetic education includes interactions with high quality works of art supported by an inquiry process particularly developed for those interactions, along with art-making explorations. Aesthetic education is a way of regaining touch with the process of learning something new, of being introduced to a medium never known in a particular way before. It is the incorporation of the arts across the curriculum in a way that fosters a heightened awareness of and appreciation for all that touches our lives in society. The author writes that Aesthetic education opens up areas of learning too seldom experienced at university: the power of a work of art to transform students and teachers; the partnership of student and teacher sharing insights; the challenge of taking risks to ask open-ended questions; the excitement of learning to express oneself in new ways; the self-esteem gained from experiences that teach self-respect and mutual respect; the exploration of a broad range of human relationships; the opportunity to combine mind and emotion, cognition and sensory experience in society. ua
dc.description.abstract В статье проанализирована и раскрыта суть эстетического воспитания, выводится его понятие; определяется место и роль эстетического воспитания как составляющей внеаудиторной деятельности; определено влияние средств искусства на жизнедеятельность личности; доказана эффективность содержания методов и форм средств искусства в процессе внеаудиторной работы как социально-педагогической фактор; определены составляющие эстетического воспитания в высшей школе и их влияние на формирование социально-эстетических ценностей; обосновано влияние средств искусства на процесс эстетического воспитания в условиях университета и определено формировани эстетических качест личности как результат воспитания. ua
dc.description.abstract У статті проаналізовано та розкрито суть естетичного виховання, виводиться його поняття; визначається місце і роль естетичного виховання як складової позанавчальної діяльності; визначено вплив засобів мистецтва на життєдіяльність особистості; доведено ефективність змісту методів та форм засобів мистецтва у процесі позанавчальної роботи як соціально-педагогічного чинник; визначено складові естетичного виховання у вищій школі та їх вплив на формування соціально-естетичних цінностей; обґрунтовано вплив засобів мистецтва на процес естетичного виховання в умовах університету та визначено формування естетичних якостей особистості як результат виховання. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Херсон : КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» ua
dc.relation.ispartofseries Педагогіка;
dc.subject social education ua
dc.subject aesthetic education ua
dc.subject art ua
dc.subject socially-aesthetic values ua
dc.subject educations in the conditions of higher school ua
dc.subject социальное воспитание ua
dc.subject эстетическое воспитание ua
dc.subject искусство ua
dc.subject социально-эстетические ценности ua
dc.subject воспитание в условиях высшей школы ua
dc.subject соціальне виховання ua
dc.subject естетичне виховання ua
dc.subject мистецтво ua
dc.subject соціально-естетичні цінності ua
dc.subject виховання в умовах вищої школи ua
dc.subject.classification 37.026.1 ua
dc.title Засоби мистецтва як соціально-педагогічні чинники естетичного виховання у вищій школі ua
dc.title.alternative Arts means as the social and pedagogical factors of aesthetic upbringing in higher education ua
dc.title.alternative Средства искусства как социально-педагогические факторы эстетического воспитания в высшей школе ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics