The aim of this article is twofold: firstly, to summarize and reflect the experiences and results of research on Social and Aesthetic education of students in a mirror of ‘sociocultural theories’; and secondly, to present a methodology for further research on integration of social education with aesthetic education. In the society, aesthetic education serves the interests of the people and is based on a common set of scientific and methodological principles.
The article is presented education in the arts as a very important part of aesthetic education connecting it with social environment. Using art as an educational tool, artistic education develops special abilities and talents in the specific types of art (in the representational arts, music, singing, choreography, the theater, and the decorative and applied arts). It is pointed out that aesthetic education includes interactions with high quality works of art supported by an inquiry process particularly developed for those interactions, along with art-making explorations.
Aesthetic education is a way of regaining touch with the process of learning something new, of being introduced to a medium never known in a particular way before. It is the incorporation of the arts across the curriculum in a way that fosters a heightened awareness of and appreciation for all that touches our lives in society. The author writes that Aesthetic education opens up areas of learning too seldom experienced at university: the power of a work of art to transform students and teachers; the partnership of student and teacher sharing insights; the challenge of taking risks to ask open-ended questions; the excitement of learning to express oneself in new ways; the self-esteem gained from experiences that teach self-respect and mutual respect; the exploration of a broad range of human relationships; the opportunity to combine mind and emotion, cognition and sensory experience in society.
В статье проанализирована и раскрыта суть эстетического воспитания, выводится его понятие; определяется место и роль эстетического воспитания как составляющей внеаудиторной деятельности; определено влияние средств искусства на жизнедеятельность личности; доказана эффективность содержания методов и форм средств искусства в процессе внеаудиторной работы как социально-педагогической фактор; определены составляющие эстетического воспитания в высшей школе и их влияние на формирование социально-эстетических ценностей; обосновано влияние средств искусства на процесс эстетического воспитания в условиях университета и определено формировани эстетических качест личности как результат воспитания.
У статті проаналізовано та розкрито суть естетичного виховання, виводиться його поняття; визначається місце і роль естетичного виховання як складової позанавчальної діяльності; визначено вплив засобів мистецтва на життєдіяльність особистості; доведено ефективність змісту методів та форм засобів мистецтва у процесі позанавчальної роботи як соціально-педагогічного чинник; визначено складові естетичного виховання у вищій школі та їх вплив на формування соціально-естетичних цінностей; обґрунтовано вплив засобів мистецтва на процес естетичного виховання в умовах університету та визначено формування естетичних якостей особистості як результат виховання.