У статті обґрунтована концепція формування здорового способу життя студентської молоді в процесі
фізичного виховання з використанням інноваційних технологій (інформаційні технології), яка розроблена з урахуванням
передумов здійснення здоров'язберігаючої діяльності, концептуальних підходів, покладених в основу мети, завдань,
принципів і умов їх реалізації, а також базової моделі і критеріїв ефективності. Запропонована базова модель створення
інформаційного мікросередовища, що об'єднала в своїй структурі окремі модулі (нормативний, діагностичний, виховний,
освітній) інтеграції інноваційних технологій в напрями діяльності вищого учбового закладу по формуванню здорового
способу життя студентів, що реалізовуються в рамках процесу по фізичному вихованню.
К вопросу использования инновационных
технологий формирования здорового образа жизни студентов в процессе физического воспитания. В статье
обоснована концепция формирования здорового образа жизни студенческой молодежи в процессе физического
воспитания с использованием инновационных технологий (информационные технологии), которая разработана с
учетом предпосылок осуществления здоровье сберегающей деятельности, концептуальных подходов, положенных в
основу цели, задач, принципов и условий их реализации, а также базовой модели и критериев эффективности.
Предложена базовая модель создания информационной микросреды, объединившая в своей структуре отдельные
модули (нормативный, диагностический, воспитательный, образовательный) интеграции инновационных технологий в
направления деятельности высшего учебного заведения по формированию здорового образа жизни студентов,
реализуемых в рамках процесса по физическому воспитанию.
Health of young people is one of the most accurate indicators of the health status of the whole population. It is one of the most significant values that determine the well-being of society. Studies of many experts state a deterioration of the health status among students during the past decade. This phenomenon is associated with a number of objective and subjective reasons: low economic standard of living of most of the students; educational process conditions, absence of stimulating cultural mechanism of healthy lifestyle among students; low activity in relation to own health; declining interest of students to the spiritual and physical harmony in a person. The purpose of research is to theoretically substantiate and develop the concept of a healthy lifestyle among students in the process of physical education using innovative technologies to improve the efficiency of teaching and educational process in higher educational institutions. The concept of a healthy lifestyle among students in the process of physical education is based on using innovative technologies (IT) that are designed with taking the background of the implementation of health-saving activities, conceptual approaches underlying the goals, objectives, principles and conditions of their implementation, as well as the basic model and the criteria of effectiveness into account. A basic model of creating informational microenvironment that unites individual modules (normative, diagnostic, training and educational) of integration of innovative technologies in the areas of activity of higher educational institutions towards promoting healthy lifestyle among students, that are implemented through a process of physical education is suggested.