У статті запропоновано новий підхід до удосконалення кадрового забезпечення фізкультурно-оздоровчої роботи в Україні. Встановлено, що структурними компонентами підготовленості майбутніх фахівців до фізкультурно-оздоровчої роботи, критеріями її оцінювання є рівень сформованості ціннісно-мотиваційної готовності студентів, їх когнітивної готовності, діяльнісно-кондиційної готовності та функціональної готовності. З’ясовано, що застосування авторської програми на основі множинної регресійної моделі достовірно позитивно впливає на основні компоненти підготовленості майбутніх фахівців доя фізкультурно-оздоровчої роботи (9,3−69,7% за окремими компонентами).
В статье предложен новый подход к совершенствованию кадрового обеспечения физкультурно-оздоровительной работы в Украине. Установлено, что структурными компонентами подготовленности будущих специалистов к физкультурно-оздоровительной работе, критериями его оценки являются уровень сформированности ценностно-мотивационной готовности студентов, их когнитивной готовности, деятельно-кондиционной готовности и функциональной готовности. Установлено, что применение авторской программы на основе множественной регрессионной модели достоверно положительно влияет на основные компоненты подготовленности будущих специалистов по физкультурно-оздоровительной работе (9,3−69,7% по отдельным компонентам).
Modern status of education in Ukraine need needs drastic changes of teacher philosophical foundations, expanding the limits of his professional identity, scientific and pedagogical mentality. The strategy of pedagogical education in the field of physical culture involves development and self-development of future teacher. The aim of research: improvement of sport and recreation human resources in Ukraine. According to the structural components of future specialists readiness for sports and recreation activities, its evaluation criteria is the level of formation of value-motivational readiness of students, their cognitive readiness, action-conditioning readiness and functional readiness. Application of the authorial program of the formation of future specialists for sports and recreation activities showed its high comparative effectiveness. Significantly greater changes observed in students of experimental groups, indicating that benefits of the authorial program of students readiness formation for sports and recreation activities over the traditional programs. It is worth noting that greater changes were recorded in relatively worst developed aspects of students' readiness from experimental group recorded at the beginning of the pedagogical experiment – value-motivational and functional (30,3% and 69,7% against 29% – action-conditioned and 9,3% – cognitive). A significant number of students (18,4%) reached a high level. From 15,6% to 25,4% increased the number of students that have higher than average levels of readiness, from 35,4% to 40,4% increase in the number of students with an average level of readiness. However, decreased the percentage of students with low (from 8,5% to 2,1%) and below average (from 26,4% to 13,4%) level of readiness for sports and recreation activities. Level of readiness of experimental group students increased by 9,1% and after the pedagogical experiment assessed as above average.