Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Особенности формирования деятельностной составляющей личности учеников младшей, средней, старшей школы и студентов института физической культуры в республике Курдистан 1 автономная республика Курдистан в составе Ирака

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Абдулвахид, Длшад Нихад
dc.date.accessioned 2016-08-23T05:55:13Z
dc.date.available 2016-08-23T05:55:13Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Абдулвахид Длшад Нихад Особенности формирования деятельностной составляющей личности учеников младшей, средней, старшей школы и студентов института физической культуры в республике Курдистан 1 автономная республика Курдистан в составе Ирака / Длшад Нихад Абдулвахид // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія № 15. “Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / Фізична культура і спорт /” 36. Наукових праць / За ред. Г. М. Арзютова. – К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2015. – Випуск 10 (65)15. – С. 5-10 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11018
dc.description.abstract Цель: изучить особенности проявлений мотиваций к достижению и потребности в одобрении учеников младшей, средней, старшей школы и студентов института физической культуры республики Курдистан. Материал и методы. Применялись психологические опросники по мотивации достижения и одобрения, рассчитывался коэффициент достоверности процентной разницы. Результаты: выявлены общие закономерности ухудшения мотивации достижения учащихся Курдистана и Украины от средней школы к старшей и различия, у старшеклассников Курдистана возрастает уровень потребности в одобрении. Выводы: школьники Курдистана 10-ти и 16-ти лет имеют низкий уровень мотивации к достижению: 9,4 балла и 10 баллов соответственно; у подростков определен средний уровень мотивации достижения, 12 баллов, у студентов института физической культуры выявлен высокий уровень мотивации достижения (17 баллов). ua
dc.description.abstract Мета: вивчити особливості проявів мотивацій до досягнення і потреби в схваленні учнів молодшої, середньої, старшої школи і студентів інституту фізичної культури республіки Курдістан. Матеріал і методи: Застосовувалися психологічні тести з мотивації досягнення і схвалення, розраховувався коефіцієнт достовірності процентної різниці. Результати: виявлені загальні закономірності погіршення мотивації досягнення серед учнів Курдістана та України від середньої школи до старшої і відмінності, у старшокласників Курдістана зростає рівень потреби в схваленні. Висновки: школярі Курдістана 10-ти і 16-ти років мають низький рівень мотивації до досягнення: 9,4 балу і 10 балів відповідно; у підлітків визначений середній рівень мотивації досягнення, 12 балів, у студентів інституту фізичної культури виявлений високий рівень мотивації досягнення (17 балів). ua
dc.description.abstract Purpose: to study features of manifestations of motivations to achievement and need for approval of pupils of younger, high, high school and students of institute of physical culture of the republic Kurdistan.. Material and methods. Pupils of younger and high school, on 30 boys and teenagers of 10 and 13 years, young men of 16 years, 10 pupils of school and 15 students of institute of physical culture took part in research. Standard psychological tests on motivation of the achievement consisting of 22 judgments and on motivation of approval from 19 judgments were applied. For an assessment of reliability of a percentage difference of answers of respondents the method of research of the importance of a difference of parts was used. Results: at teenagers the motivation of achievement increases to the average level due to significantly the increased desire to raise the self-assessment manifestation of litmus of comparative control and ability of planning of achievement of the objectives of success. In components of motivation of achievement reliable changes are undergone by judgment about the conclusion of meaning of life in the favourite business with sharp increase at teenage age (z=3,23; P <0,01) and a reliable difference between pupils of school and students of institute of physical culture (z=2,92; P <0,01). Conclusions: school students of Kurdistan of 10 and 16 years have the low level of motivation to achievement: 9,4 points and 10 points respectively; at teenagers of 13 years the average level of motivation of achievement, 12 points is defined, at students of institute of physical culture the high level of motivation of achievement (17 points) is revealed. The average level of need for approval of the studied contingent is defined (from 9,2 points to 12,3 points). The general regularities of deterioration of motivation of achievement of pupils of Kurdistan and Ukraine from high school to the senior are revealed. Distinctions are revealed: in Ukraine in high school the number of pupils with the low level of need for approval increases, the level of need for approval at senior’s increases in Kurdistan. ua
dc.language.iso ru ua
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject мотивация достижения ua
dc.subject потребность в одобрении ua
dc.subject мальчики ua
dc.subject подростки ua
dc.subject мотивація досягнення ua
dc.subject потреба в схваленні ua
dc.subject хлопчики ua
dc.subject підлітки ua
dc.subject motivation of achievement ua
dc.subject need for approval ua
dc.subject boys ua
dc.subject teenagers ua
dc.title Особенности формирования деятельностной составляющей личности учеников младшей, средней, старшей школы и студентов института физической культуры в республике Курдистан 1 автономная республика Курдистан в составе Ирака ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу