Розглянуто питання професійно-прикладної фізичної підготовки, як засобу формування психофізичної готовності студентів вищих освітніх установ до майбутньої професійної діяльності. На основі аналізу й узагальнення даних науково-методичної та спеціальної літератури теоретично визначено аспекти формування професійних здібностей у студентів ВНЗ в процесі спеціалізованої фізичної підготовки та з’ясовано сутність даної дефініції. Визначено базові чинники, які забезпечують ефективне набуття студентами професійних здібностей та їхню дієву реалізацію, для забезпечення успішної професійної діяльності.
Рассмотрены вопросы профессионально-прикладной физической подготовки, как средства формирования психофизической готовности студентов высших образовательных учреждений к будущей профессиональной деятельности. На основе анализа и обобщения данных научно-методической и специальной литературы теоретически определены аспекты формирования профессиональных способностей у студентов вузов в процессе специализированной физической подготовки и установлена сущность данной дефиниции. Определены ключёвые факторы, которые обеспечивают эффективное овладение студентами профессиональными способностями и их качественную реализацию, для обеспечения успешной профессиональной деятельности.
The questions of professional-applied physical training as means of formation of psychophysical readiness of students of university for the future professional activity with current transformation industries is considered. The theoretically defined aspects of the formation of professional abilities meet the requirements of modern university students in the specialized physical training and found the essence of this definition on the basis of theoretical analysis and experimental verification. It was found that the basis for the formation of professional abilities should be system-relational approach as a system factor of development of professionally significant qualities of students meet the needs of modern production. In this context, defines the basic factors forming the basis of scientifically based methodology professional-applied physical training. Which provide an effective acquisition of professional abilities of students and their effective implementation to a successful career. The question professional-applied physical training students, suggests the need to review the current approaches to the issue of formation of professional skills with the modern transformation of many sectors of the economy сonsideration of the basic aspects. In general, the results of scientific and methodical literature, the study of the current state of professional-applied physical training that provides effective training the students to professional work, confirm the need for profiling of formation of professional abilities students of university with current changes in the industry on the basis of the requirements of this.