В роботі висвітлені різні методики використання рухливих ігор в навчально-виховному процесі дітей молодшого шкільного віку на початковому етапі навчання дзюдо. Також теоретично визначено та обґрунтовано відповідність фізичних вправ, що поєднують співмірність навантажень функціональним можливостям організму, що росте, засноване на різнобічній спеціальній підготовці, що дозволяє розширити руховий досвід юних дзюдоїстів і створити фундамент їх загальної технічної підготовленості. Ігрові та змагальні вправи сприяють безпосередньому вивченню техніки боротьби і відтворюють реальні умови сутички. Підбір вправ змагань, а також умови їх виконання і кількість повторень залежать від навчального завдання. Успіх застосування змагально-ігрового методу багато в чому залежить від продуманої організації заняття при освоєнні навчального матеріалу з боротьби, де важливе значення має дотримання методичної послідовності у навчанні та закріпленні прийомів боротьби.
В работе освещены различные методики использования подвижных игр в учебно-воспитательном процессе детей младшего школьного возраста на начальном этапе обучения дзюдо. Также теоретически определены и обоснованы соответствие физических упражнений, сочетающих соразмерность нагрузок функциональным возможностям растущего организма, основанное на разносторонней специальной подготовке, что позволяет расширить двигательный опыт юных дзюдоистов и создать фундамент их общей технической подготовленности. Игровые и соревновательные упражнения способствуют непосредственному изучению техники борьбы и воспроизводят реальные условия схватки. Подбор упражнений соревнований, а также условия их выполнения и количество повторений зависят от учебного задания. Успех применения соревновательно-игрового метода во многом зависит от продуманной организации занятия при освоении учебного материала по борьбе, где важное значение имеет соблюдение методической последовательности в обучении и закреплении приёмов борьбы.
Different methodologies of the use of the movable playing are in-process lighted up the educational-educator process of children of midchildhood on the initial stage of studies of judo. Also in theory certainly and accordance of physical exercises, that combine proportionality of loading to functional possibilities of organism that grows, is reasonable, based on the scalene special preparation, that allows to extend motive experience of young judoists and create foundation them general technical preparedness. Playing and contention exercises assist the direct study of technique of fight and recreate the real terms of collision. Selection of exercises of competitions, and also the terms of their implementation and amount of reiterations depend on an educational task. Success of application of contention-playing method in a great deal depends on carefully thought out organization of employment at mastering of educational material from a fight, where an important value has an observance of methodical sequence in studies and fixing of receptions of fight. It is thus necessary: to use likeness of structures in positive to mastering of the special physical skills and forming of general physical and psychological readiness to the competitions that is why it is necessary to carry out the selection of contention or playing exercises, that the improvements of not only technique but also physical preparation of students promote, to their growing up and ability to resist in a fight to the rival; to attain irreproachable discipline, confidence, purposefulness and high activity of young judoists; to remember, that encouragement and respect promote not only practical to success but also emotional to getting up, and also motivation to engaging in judo. Therefore the simplest receptions of fight, delights of movement, in combination with working off certain receptions on contention-playing employment gradually must be entered in the arsenal of technical and tactical actions, widely applied employments after judo.