У статті говориться про представника плеяди вітчизняних дефектологів радянського періоду Рудольфа Генріховича Краєвського, який займався актуальними проблемами сурдопедагогіки та логопедії. Означена стаття присвячена поглядам вченого на теорію та методику навчання й виховання осіб з порушеннями слуху, яких він називав "акупатами". Зокрема говориться про погляди дефектолога на розвиток усного мовлення дітей з вадами слуху, про важливість своєчасного виявлення сурдопедагогом залишків слухової функції учнів, про специфіку здійснення корекційної роботи в умовах педагогічного процесу в спеціальному дошкільному та шкільному закладі. У статті також висвітлено особливості особистісних якостей дітей з вадами слуху, наголошується важливість участі батьків означеної категорії дітей у навчально-виховному процесі. Крім того, у статті подається опис етапів спеціальної навчальної роботи, які Р. Г. Краєвський виділяв як найбільш важливі для розвитку практичних мовленнєвих навичок усного мовлення: перший етап - прослуховування музики; другий - проведення дихально-голосових вправ; третій етап - безпосередня слухомовленнєва робота, основною метою якої є вивчення нових слів за слуховим сприйманням, побудова розповіді тощо. Як універсальну гру для розвитку практичних мовленнєвих навичок усного мовлення Р. Г. Краєвський пропонував використовувати "мовленнєве" лото.
В статье говорится о представителе плеяды отечественных дефектологов советского периода Рудольфе Генриховиче Краевском, который занимался актуальными проблемами сурдопедагогики и логопедии. Данная статья посвящена взглядам ученого на теорию и методику обучения и воспитания лиц с нарушениями слуха, которых ученый называл "акупатами". В частности говорится о взглядах дефектолога на развитие устной речи детей с нарушениями слуха, о важности своевременного выявления сурдопедагогом остатков слуховой функции учащихся, о специфике осуществления коррекционной работы в условиях педагогического процесса в специальном дошкольном и школьном учреждениях. В статье также освещены особенности личностных качеств детей с недостатками слуха, говорится об участии родителей указанной категории детей в учебно-воспитательном процессе. В статье дается описание этапов специальной учебной работы, которые Р. Г. Краевский выделял как наиболее важные для развития практических речевых навыков устной речи: первый этап - прослушивание музыки; второй - проведение дыхательно-голосовых упражнений; третий этап - непосредственная слухоречевая работа, основной целью которой является изучение новых слов за слуховым восприятием, построение рассказа и т. д. Как универсальную игру для развития практических речевых навыков устной речи Р. Г. Краевский предлагал использовать "языковое" лото.
The article describes a representative of Soviet period defectologists Rudolf Genrikhovich Krajewski, who was engaged in actual problems of deaf-and-dumb pedagogy and speech therapy. The article is devoted to scientific views on the theory and methodology of education and upbringing of persons with hearing disorder, whom scientists called "akupaty". It is particularly said about the views of scientist on the speech development of children with hearing disorder; the importance of the deaf-and-dumb therapist to detect timely the remains of hearing function of students; and about the specifics of the corrective work in terms of educational process in a special preschool or school institutions. The paper also highlights the features of personality traits of children with hearing impairments, refers to parental involvement of the definite category of children in the educational process. In addition the article gives a description of the special training stages that
R. Krajewski allocated for the development of practical speech skills: the first stage – listening to the music; the second stage – conducting breathing and vocal exercises; the third stage – direct hearing and speech work, which aims to explore new words by hearing perception, building stories and more. As a versatile game to develop practical speech skills R. Krajewski proposed "Speech" bingo.