Предлагается модель формирования предпочтений над множеством
альтернатив, основанная на использовании «Принципа максимума
субъективной энтропии», который считается априорно встроенным в
сознание субъекта, принимающего решения. Результаты – распределения
предметных и рейтинговых предпочтений, обладают большой
прогностической силой, позволяют решать задачи опосредованного
управления активными системами через управление предпочтениями.
Основной упор сделан на описание «Принципа максимума субъективной
энтропии предпочтений» и соответствующего математического
формализма.
The model of formation of advantages over the multiple alternatives, which is
based on the usage of «The principle of maximum of the subjective entropy», which is
considered to be a priori built-in into the consciousness of the subject, that makes the
decision is proposed. The results of the distribution of subject and rating preferences
have great predictive power and allow solv ing the task of indirect management of
active systems through the preferences’ management. The main focus is directed to
the description of «The principle of maximum of the subjective entropy of
preferences»and the appropriate mathematical formalism.