The aim of this article is twofold: firstly, to summarize and reflect the experiences and results of research on Social and Aesthetic education of students in a mirror of ‘sociocultural theories’; and secondly, to present a methodology for further research on integration of social education with aesthetic education. In the society, aesthetic education serves the interests of the people and is based on a common set of scientific and methodological principles.
The article is presented education in the arts as a very important part of aesthetic education connecting it with social environment. Using art as an educational tool, artistic education develops special abilities and talents in the specific types of art (in the representational arts, music, singing, choreography, the theater, and the decorative and applied arts).
У статті розглядається питання самореалізації особистості студенів в умовах вищого навчального закладу; визначено взаємозв’язок понять «виховання» та «самореалізація», які є складовими процесу музичного виховання особистості; визначено складові музичного виховання у вищій школі та їх вплив на соціалізацію студентів; обґрунтовано вплив засобів мистецтва на процес музичного виховання в умовах університету та визначено формування естетичних якостей особистості.