У статті обґрунтовано принципи формування виконавських умінь підлітків у процесі вокальної підготовки. З’ясовано, що процес формування виконавських умінь учнів підліткового віку в процесі вокального навчання характеризується динамічністю і насиченістю, імпровізаційністю, активним спілкуванням, зіткненням суджень і вражень тощо. З огляду на мету дослідження найсуттєвішими визначено такі принципи: наступності у формуванні виконавських умінь, урахування вікових особливостей підлітків, фольклоризації змісту вокальної підготовки підлітків, єдності музичного пізнання і творчості.
В статье обоснованы принципы формирования исполнительских умений подростков в процессе вокальной подготовки. Выяснено, что процесс формирования исполнительских умений учащихся подросткового возраста в процессе вокального обучения характеризуется динамичностью и насыщенностью, імпровизационностью, активным общением, столкновением суждений и впечатлений и.т.п. Определены такие принципы: преемственности в формировании исполнительских умений, учета возрастных особенностей подростков, фольклоризации содержания вокальной подготовки подростков, единства музыкального познания и творчества.
The article deals with the principles of the teenagers’ performing skills formation in the vocal training process. It describes that this process is characterized by dynamism and richness, improvisation, active communication, the clash of opinions and impressions. Its complexity lies in the fact that pedagogical interventions must be appropriate and individual, to take into account the vocal abilities of each pupil and determine the factors that determine their behavior and activities. The author outlines the following essential principles: imitativeness in the performing skills formation, taking into account age peculiarities of teenagers, folkloristics in the content of teenagers’ vocal training, the unity of music knowledge and creativity.