Запропоновано шляхи формування професійно орієнтованого іншомовного навчального середовища в умовах університету шляхом використання виховного принципу навчання іноземним мовам на прикладі концепту «любов». Акцентується увага на необхідність виховання у студентської молоді розуміння кохання, готовності до цього почуття. Використання відеофрагментів із серіалу «Заборонене кохання» (Турція, 2008, реж. Х.Саал) пропонується як дидатиктичний матеріал для організації практичних занять з іноземної мови за професійним спрямуванням.
Предложены пути формирования профессионально ориентированной иноязычной среды обучения в условиях университета путём использования воспитательного принципа обучения иностранным языкам на примере концепта «любовь». Акцентируется внимание на необходимости воспитания у студенческой молодёжи понимания любви, готовности к этому чувству. В качестве дидактического материала предлагается использование видеофрагментов из сериала «Запретная любовь» (Турция, 2008, реж. Х.Саал)
The ways of professionally oriented foreign language teaching environment formation in conditions of university in the way of the use of educational principle in the process of foreign languages teaching and learning on an example of the concept "love" are presented. The attention to the need for the education of the students understanding of love, their readiness for this feeling. As didactic material some fragments from the TV-serial “Ask-i Memnu” (Vorbidden Love) (Turkey, 2008, producer H.Saal) is proposed. It is important to point out that foreign language lessons show that for cooperative learning to produce positive outcomes, the grouping must be based on particular operating principles. The author demonstrates the success of cooperative learning in promoting positive student outcomes. However, the author cautions that successful grouping requires students to work interdependently, with clearly conceived individual and group accountability for all group members and with social equity in the group and in the classroom. These sheltering techniques occur in the context of a reciprocal interactive exchange and include various activities as alternatives to the traditional transmission approach. Sheltered techniques include: using visual aids such as video, pictures, charts, graphs, and semantic mapping, modeling instruction, allowing students to negotiate meaning and make connections between course content and prior knowledge, allowing students to act as mediators and facilitators, using alternative assessments, such as portfolios, to check comprehension, providing comprehensible speech, scaffolding, and supplemental materials, using a wide range of presentation strategies.