DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти » Випуск 16(21) Частина 2 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/9856
Title: Специфіка формування рефлексії у майбутніх учителів музичного мистецтва на заняттях хорового классу
Authors: Парфентьєва, І. П.
Keywords: рефлексия
хоровой класс
творческий подход
личностный подход
reflection
choral class
creative approach
personal approach
Issue Date: 2014
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Парфентьєва І. П. Специфіка формування рефлексії у майбутніх учителів музичного мистецтва на заняттях хорового классу / І. П. Парфентьєва // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. - Вип. 16 (21). - C. 104-108.
Abstract: В статье поставлены задачи рассмотрения личностной рефлексии как педагогический феномен на занятиях по хоровому классу. Подготовка будущего учителя музыкального искусства осуществляется целым учебным комплексом, где доминирующее значение для развития личностной рефлексии имеют хоровые дисциплины. Хоровая музыка - это специфическое, уникальное явление культуры, которое влияет на развитие музыкального мировоззрения будущего учителя. Она – эффективное средство формирования рефлексии будущего специалиста и открывает оптимальные пути усовершенствования его музыкально-профессиональной подготовки в высшей школе. Рефлексию на занятиях по хоровому классу можно рассматривать как определённую фазу учебной деятельности, которая появляется в ситуации противоречий необходимого и возможного, что есть закономерностью и важным условием её формирования и развития. При личностном подходе на занятиях по хоровому классу особенное значение приобретают активные творческие методы обучения, исследовательские проблемные методы обучения, проектные методики, дискуссии, которые обеспечивают самостоятельность поисковой деятельности будущего учителя музыкального искусства. Творческие способности будущего учителя музыки истолковываются как способность к творческому общению с искусством, субъективному видению мира, к рефлексивному его восприятию
In article objectives of consideration of a personal reflection as a pedagogical phenomenon on classes in a choral class. The reflection is the natural, structurally organized complete system. Preparation of future teacher of musical art is carried out by the whole educational complex where for development of a personal reflection choral disciplines have dominating value. Choral music is a specific, unique phenomenon of culture which influences development of musical outlook of future teacher. It - an effective remedy of formation of a reflection of future expert also opens optimum ways of improvement of its musical vocational training at the higher school. The reflection on classes in a choral class can be considered as a certain phase of educational activity which appears in a situation of contradictions necessary and possible that is regularity and an important condition of its formation and development. Thanks to existence of such phase in creative activity of the student her integrity remains and there is a possibility of correction of the maintenance of elements of activity. At a personal approach on classes in a choral class special value is gained by active creative methods of training, research problem methods of training, design techniques, discussions which provide independence of search activity of future teacher of musical art. Conductor's and choral preparation of future teachers of musical art in structure of professional knowledge, the skills necessary for work in the conditions of comprehensive school, occupies one of leading places. Performing vocal and choral activity is a creative process which consists in disclosure of art and thematic sense of a work of art by ways of musical expressiveness. Performing activity of future teacher provides his broad education, existence of performing culture, professional competence, richness of the emotional world because without ability perceive and worry it cannot to influence an inner world and the sphere of feelings of pupils. Creative abilities of future teacher of music are interpreted as ability to creative communication with art, to subjective vision of the world, to his reflective perception
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/9856
Appears in Collections:Випуск 16(21) Частина 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Parfentieva.pdf334.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.