У статті уточнені сутність художньої ментальності, художньо-ментального досвіду як нових категорій педагогіки мистецтва. Розкрито основні фактори впливу на формування художньо-ментального досвіду майбутніх учителів мистецьких дисциплін (музики та хореографії). Показано вплив фаторів на вибір педагогічних принципів як компоненту системи управління якістю художньої освіти майбутніх учителів.
В статье уточнена сущность художественной ментальности, художественно-ментального опыта как новых категорий педагогики искусства. Раскрыты основные факторы, влияющие на формирование художественно-ментального опыта будущих учителей художественных дисциплин (музыки и хореографии). Показано влияние факторов на процесс выбора педагогических принципов, как компонента системы управления качеством художественного образования будущих учителей.
Article clarified the essence of the artistic mentality, artistic and mental experiences as new categories of art pedagogy. There are the main factors revealed in, which have influence into the formation of artistic and mental experiences of future teachers of arts subjects (music and choreography). The factors’ influence on the choice of pedagogical principles also declared as components of a quality management system of art education of future teachers.