У статті аналізується зміст та особливості соціалізації дитини, зроблено спробу класифікувати технології цього процесу з урахуванням взаємодії факторів, що визначають нині тенденції його спрямування. Обгрунтовується необхідність створення міждисциплінарної концепції соціалізації сучасної дитини, заснованої на осмисленні нової траєкторії розвитку її особистості в існуючих соціокультурних реаліях.
Maintenance and features of socialization of child are analysed in the article, given it a shoot to classify technologies of this process taking into account co-operation of factors that determine the tendencies of his aspiration presently. The necessity of creation of interdisciplinary conception of socialization of modern child is grounded, to the new trajectory of development of her personality based on a comprehension in existent sociocultural realities.
В статье анализируется содержание и особенности социализации ребенка, сделана попытка классифицировать технологии этого процесса с учетом взаимодействия факторов, определяющих ныне тенденции его направления. Обосновывается необходимость создания междисциплинарной концепции социализации современного ребенка, основанной на осмыслении новой траектории развития его личности в существующих социокультурных реалиях.