Стаття присвячена розгляду проблеми удосконалення самостійної роботи студентів як провідної форми навчання в умовах Болонської декларації. У статті самостійна робота розглядається як форма організації навчання, обґрунтовані теоретичні та методичні основи організації самостійної роботи студентів, її система. Запропоновані форми та методи активізації самостійної роботи студентів при вивченні методики музичного виховання, визначені найбільш ефективні види та форми аудиторних занять. Доведено, що впровадження у навчально-виховний процес ВНЗ запропонованих методів та організаційних форм сприяє більш повному оволодінню студентами системою фахових знань та вмінь, розвиває творчу спрямованість навчально-пізнавальної діяльності студентів, допомагає формуванню відповідних професійних і особистісних якостей.
Статья посвящена рассмотрению проблемы совершенствования самостоятельной работы студентов как ведущей формы обучения в условиях Болонской декларации. В статье самостоятельная работа рассматривается как форма организации обучения, обоснованы теоретические и методические основы организации самостоятельной работы студентов, ее система. Предложены формы и методы активизации самостоятельной работы студентов при изучении методики музыкального воспитания, определены наиболее эффективные виды и формы аудиторных занятий. Доказано, что внедрение в учебно-воспитательный процесс вузов предложенных методов и организационных форм способствует более полному овладению студентами системой профессиональных знаний и умений, развивает творческую направленность учебно-познавательной деятельности студентов, помогает формированию соответствующих профессиональных и личностных качеств.
The article considers the independent work as a form of learning; presented forms and methods of enhancing independent work of students in the study of methods of musical upbringing; identified the most effective types and forms classroom instruction.The state of a problem of preparation of the students to self-educational work and its management was analyzed. The factors which influence process of formation of skills and habits of self-educational work were reviewed. The process of formation of skills and habits of self-educational work is divided into three large units: motivational, technological and organizational. The motives of intellectual prompting are the most reliable basis of fastening and further development of cognitive concern in self-educational work, and for effective process of formation of skills and habits of self-educational work it is necessary to model general methods of cognitive activity, which are constructed on the oriented fundamentals of operating of the third or fourth level, which one then should be a subject of a special digestion.