У статті виявлено специфіку інженерної підготовки та визначено фактори й умови запровадження компетентнісного підходу. Розкрито сутність технологічної компетентності та надано характеристику компонентів (особистісний, діяльнісний) і складових: мотиваційно-ціннісна, творчо-інноваційна, когнітивно-змістова, рефлексивно-оцінювальна. Описано етапи формування компетентності майбутніх інженерів на основі складності інженерної діяльності, характеру дій, рівня компетентності.
В статье выявлена специфика инженерной подготовки и определены факторы и условия внедрения компетентностного подхода. Раскрыта сущность конструктивно-технологической компетентности и дана характеристка компонентов (личностного, деятельностного) и составляющих: мотивационно-ценностной, творческо-инновационной, когнитивно-содержательной, рефлексивно-оценочной. Описаны этапы формирования компетентности будущих инженеров на основе сложности инженерной деятельности, характера действий, уровня компетентности.
The specificity of training the engineers was shown in the article, and the factors and conditions of introduction of a competency approach were determined. The essence of a technological competency was discovered and the characteristics of the components (the personality’s, activity’s ones) and the partials: the motivation-evaluation, creative-innovation, cognitive-substantial, reflective-estimation ones were given. The stages of forming the competency by future engineers on the basis of complexity of engineering activities, the character of actions, the level of competency were described.