У статті розглядається проблема формування читацької діяльності як необхідного компоненту успішної соціально-трудової адаптації розумово відсталих учнів. Здійснено аналіз психолого-педагогічної літератури з питань соціально-трудової адаптації та проаналізовано умови її забезпечення у роботі з розумово відсталими школярами. Зазначено, що успішна соціально-трудова адаптація розумово відсталих учнів – випускників спеціальної школи - залежить від сформованої на достатньому рівні читацької діяльності. Виділено складові компоненти читацької діяльності: когнітивний, емоційно-комунікативний, операційно-організаційний та визначено принципи літературної освіти розумово відсталих учнів, врахування яких забезпечить успішне формування читацької діяльності. Доведено, що успішність процесу соціально-трудової адаптації розумово відсталих учнів залежить від належної організації сумісної діяльності роботи школи і професійно-технічних навчальних закладів з огляду на врахування психофізичних особливостей розумово відсталих учнів, їхніх знань і навичок, здобутих за період шкільного навчання. Обґрунтовано необхідність формування у школярів бібліотечно-бібліографічних та читацьких умінь і навичок як складових читацької діяльності. Доведено необхідність розробки професіограми сучасного розумово відсталого випускника, що допоможе успішніше готувати учнів до оволодіння майбутньою професією, соціально й професійно адаптувати. Намічено умови, яких варто дотримуватися щодо формування компетентних читачів з метою забезпечення їх успішної соціально-трудової адаптації.
В статье рассматривается проблема формирования читательской деятельности как необходимого компонента успешной социально-трудовой адаптации умственно отсталых учеников. Осуществлен анализ психолого-педагогической литературы по вопросам социально-трудовой адаптации и проанализировано условия ее обеспечения в работе с умственно отсталыми школьниками. Отмечено, что успешная социально-трудовая адаптация умственно отсталых учеников – выпускников специальной школы – зависит от сформированной на достаточном уровне читательской деятельности. Выделено составные компоненты читательской деятельности: когнитивный, эмоционально-коммуникативный, операционально-организационный и определено принципы литературного образования умственно отсталых учеников, учет которых обеспечит успешное формирование читательской деятельности. Доказано, что успешность процесса социально-трудовой адаптации умственно отсталых учеников зависит от надлежащей организации совместной деятельности работы школы и профессионально-технических учебных заведений, учитывающей психофизические особенности умственно отсталых учащихся, их знания и навыки, приобретенные во время школьного обучения. Обосновано необходимость формирования у школьников библиотечно-библиографических и читательских умений, навыков как составных читательской деятельности. Доказано необходимость разработки профессиограммы современного умственно отсталого выпускника, что поможет успешнее готовить учеников к овладению будущей профессией, социально и профессионально адаптировать. Намечено условия, которые следует соблюдать относительно формирования компетентных читателей с целью формирования их успешной социально-трудовой адаптации.
The article is devoted to describing of reading activity formation as a personality component in social and manual work adaptation of children with mionectic mental development.
The author gives the psychological and pedagogical analysis of reading problem in researches devoted to development of pupil’s personality in foreign and Ukrainian science literature in the way of social and manual work adaptation of children with mionectic mental development. Successful social and manual work adaptation of children with mionectic mental development (school leavers of professional-technical institution) depends on level of reading activity and interaction through secondary school and professional-technical institution taking into consideration peculiarities of pupils with psychophysical mionectic mental development.
The components of reading activity (cognitive, emotional-communicative and component tool organizer) are pointed out. Professional portrait of modern student with mionectic mental development has got a data for choosing his future job. The author characterizes the ways for forming of reading activity of children with mionectic mental development