У статті зроблено спробу проаналізувати просвітницьку діяльність видатного фольклориста, етнографа, мовознавця, педагога, громадського діяча Матвія Номиса (Симонова). Схарактеризовано основні напрями творчої діяльності Матвія Номиса в умовах національно-культурного відродження: літературно-художній та фольклорно-етнографічний; організаційно-адміністративний і педагогічний; громадсько-просвітницький. Визначено головні етапи формування його педагогічної концепції, схарактеризовано зміст діяльності; досліджено основні педагогічні ідеї Матвія Номиса, його внесок у розвиток вітчизняної педагогічної думки.
В статье проанализирована просветительская деятельность выдающегося фольклориста, этнографа, языковеда, педагога, общественного деятеля Матвея Номиса (Симонова). Охарактеризованы основные направления творческой деятельности Матвея Номиса в условиях национально-культурного возрождения: литературно-художественный и фольклорно-этнографический; организационно-административный и педагогический; общественно-просветительский. Определены основные этапы формирования его педагогической концепции, охарактеризовано содержание деятельности; исследованы основные педагогические идеи Матфея Номиса, его вклад в развитие отечественной педагогической мысли.
In this articles the author tries to analyze the educational activities of prominent folklorist, ethnographer, linguist, educator, social activist Matviy Nomys (Simonov). Author determined the main directions of Matviy Nomys’ creativity in terms of national and cultural renaissance: literary and artistic, folklore and ethnography; organizational, administrative and teaching; education. The author tries to identify the key stages of the formation of his pedagogical concepts, to characterize content of the activity, the basic pedagogical ideas of Matviy Nomys, his contribution to the development of educational thought.