Przeobrażenia dokonujące sięwe współczesnej polskiej szkole nakładająna nauczyciela
nowe zadania i obowiązki. Ulega zmianie charakter pracy pedagogicznej, a w ślad za tym
równieżrola zawodowa nauczyciela. Ewolucja jego roli zawodowej zmierza w dwóch
zasadniczych kierunkach. Pierwszy polega na przechodzeniu od dotychczasowej roli odtwórcy,
realizującego gotowe programy, plany i scenariusze, do roli twórcy, urzeczywistniającego
własne koncepcje i pomysły pedagogiczne. Drugi – na przechodzeniu od roli prowadzącego,
kierującego i dyrektywnego wobec uczniów do roli wspierającego i wspomagającego ich rozwój.
У статті акцентується увага на тому, що перетворення, які відбуваються в польській школі, зумовлюють нові завдання і обов’язки вчителя. Змінюється характер педагогічної роботи, а, отже, і професійна роль педагога . Еволюція його професійної діяльності
відбувається у двох основних напрямках. Перший полягає в переході від нинішньої, що передбачає виконання готових програм, планів і сценаріїв, до творчої ролі, коли стає реальністю реалізація власних освітніх концепції та ідей. Другий – в переході від ролі ведучого, який направляє і видає вказівки до ролі помічника студентів, який сприяє їхньому розвитку.
The article focuses on the fact that the transformation Polish schools are undergoing various changes resulting in new tasks and duties being assigned to modern teachers. The teaching profession is being transformed, and so is the role occupied by contemporary teachers. This evolution is moving in two directions; one of them consists in teachers evolving from imitators using ready curricula and
plans into creators applying their own concepts and adopting their own pedagogical solutions. The
other one consists in teachers becoming more and more supportive of their students’ development
rather than overbearing with their charges.