У статті розкривається сутність художньо-ментального шкільного середовища; актуалізуються питання підготовки майбутніх учителів музики та хореографії до роботи в
ньому. Актуальність проблеми зумовлена запровадженням інтегрованої програмі
“Мистецтво”, перенесенням акценту художньо-естетичного навчання та виховання школярів
на позашкільну та позаурочну роботу. Підготовка вчителів музики та хореографії за
спеціалізацією“художня культура, етика та естетика” має орієнтувати майбутніх фахівців
на адаптацію до художнього-ментального шкільного середовища, його педагогічну діагностику
та покращення.
В статье раскрывается сущность понятия“художественно-ментальная школьная
среда”; актуализируются вопросы подготовки будущих учителей музыки и хореографии к
работе в ней. Актуальность проблемы обусловлена введением интегрированной программы
“Искусство”, переносом акцента в художественно-эстетическом образовании и воспитании
школьников на внешкольную и позаклассную работу. Подготовка учителей музыки и
хореографии по специализации“художественная культура, этика и эстетика” должна
ориентировать будущих специалистов на адаптацию к художественно-ментальной школьной среде, её педагогической диагностике и улучшению.
The article shows the essence of school’s artistic and mental environment; and revises the issues
of training future music and choreography teachers to work therein. The Artistic Culture, Ethics and
Aesthetics training program has to demonstrate to the future experts in teaching music and
choreography how to adjust to a school’s artistic and mental environment, and carry out educational
diagnostics and improvement thereof.
The school environment features its own artistic and mental qualities. To unlock its potential one
needs to realize the importance of art for molding the schoolchildren’s personality by the school
management; to have committed support and financial aid to run art lessons in an innovative
environment; to have the real artistic fusion during the lessons of music, other lessons and
extracurricular hours; to bear in mind the multicultural segment of the educational process at schools
located in multi-ethnic localities; to have regard to generalized significance of national artistic
heritage (of the predominant ethnic group) and at the same time hold up the artistic traditions of and
be tolerant to the artistic heritage of ethnic minorities. The above conditions match the sociocultural
factor.
The artistic and mental environment of a general school is objective reality and has more
influence on shaping schoolchildren’s artistic and mental experience if given some methodological
support, i.e. using the philosophy of integrating various arts, or schoolchildren’s different creative
activities; giving account for the potential of multicultural education; enabling the development of
schoolchildren’s individual thinking; encouraging their artistic perception of and attitude towards the world, making after-action reviews of the said processes; philosophy of the interconnection between
the world of art and the world of nature; relying on personal experience and true life environment, and
the native land’s artistic culture. The above conditions match the impact factor of the educational
environment.