DSpace at library NPU Dragomanova » Наукові записки » Випуск 118 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/8625
Title: Підготовка майбутніх учителів музики та хореографії до роботи в художньо-ментальному шкільному середовищі
Authors: Реброва, О. Є.
Keywords: середовище
художньо-ментальне шкільне середовище
майбутні вчителі музики та хореографії
принцип інтеграції
среда
художественно-ментальная школьная среда
будущие учителя музыки и хореографии
принцип интеграции
environment
artistic and mental school environment
future music and choreography teachers
integration principle
Issue Date: 2014
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Реброва О. Є. Підготовка майбутніх учителів музики та хореографії до роботи в художньо-ментальному шкільному середовищі / О. Є. Реброва // Наукові записки. Серія: Педагогічні та історичні науки / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. - Вип. 118. - C. 194-201.
Abstract: У статті розкривається сутність художньо-ментального шкільного середовища; актуалізуються питання підготовки майбутніх учителів музики та хореографії до роботи в ньому. Актуальність проблеми зумовлена запровадженням інтегрованої програмі “Мистецтво”, перенесенням акценту художньо-естетичного навчання та виховання школярів на позашкільну та позаурочну роботу. Підготовка вчителів музики та хореографії за спеціалізацією“художня культура, етика та естетика” має орієнтувати майбутніх фахівців на адаптацію до художнього-ментального шкільного середовища, його педагогічну діагностику та покращення.
В статье раскрывается сущность понятия“художественно-ментальная школьная среда”; актуализируются вопросы подготовки будущих учителей музыки и хореографии к работе в ней. Актуальность проблемы обусловлена введением интегрированной программы “Искусство”, переносом акцента в художественно-эстетическом образовании и воспитании школьников на внешкольную и позаклассную работу. Подготовка учителей музыки и хореографии по специализации“художественная культура, этика и эстетика” должна ориентировать будущих специалистов на адаптацию к художественно-ментальной школьной среде, её педагогической диагностике и улучшению.
The article shows the essence of school’s artistic and mental environment; and revises the issues of training future music and choreography teachers to work therein. The Artistic Culture, Ethics and Aesthetics training program has to demonstrate to the future experts in teaching music and choreography how to adjust to a school’s artistic and mental environment, and carry out educational diagnostics and improvement thereof. The school environment features its own artistic and mental qualities. To unlock its potential one needs to realize the importance of art for molding the schoolchildren’s personality by the school management; to have committed support and financial aid to run art lessons in an innovative environment; to have the real artistic fusion during the lessons of music, other lessons and extracurricular hours; to bear in mind the multicultural segment of the educational process at schools located in multi-ethnic localities; to have regard to generalized significance of national artistic heritage (of the predominant ethnic group) and at the same time hold up the artistic traditions of and be tolerant to the artistic heritage of ethnic minorities. The above conditions match the sociocultural factor. The artistic and mental environment of a general school is objective reality and has more influence on shaping schoolchildren’s artistic and mental experience if given some methodological support, i.e. using the philosophy of integrating various arts, or schoolchildren’s different creative activities; giving account for the potential of multicultural education; enabling the development of schoolchildren’s individual thinking; encouraging their artistic perception of and attitude towards the world, making after-action reviews of the said processes; philosophy of the interconnection between the world of art and the world of nature; relying on personal experience and true life environment, and the native land’s artistic culture. The above conditions match the impact factor of the educational environment.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/8625
Appears in Collections:Випуск 118

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rebrova.pdf217.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.