У даній статті розглянуто можливості, які надає східна мудрість, зокрема використання притч у практиці роботи психолога з людьми. Казки, притчі споконвіку допомагали людям подолати негативний настрій, життєві труднощі. Автором представлено досвід застосування притч в корекційних заняттях, які дозволили активізувати розумову діяльність учнів, підвищити стійкість до агресивних спалахів і правильно вибирати стратегію поведінки в конфліктній ситуації. Активне програвання конфліктних ситуацій, обговорення притч, перегляд відеороликів, з подальшим аналізом – найбільш ефективний спосіб корекції емоційної нестійкості школярів, а також навчання їх прийомам володіння собою в колективі.
This article is about the opportunities offered by Eastern wisdom, in particular about the use of parables in the practice of a psychologist with people. Fairy tales, parables have always helped people to overcome the negative mood and life difficulties for centuries. The author presents the experience of applying the parables in the rehabilitative training which gave an opportunity to enhance students' mental activity, improve their resistance to aggressive situations and choose the right strategy in conflicts. Playing an active conflict, discussing parables, watching movies, with subsequent analysis is the most effective method of correcting emotional instability of students, as well as training them in how to self-control in the team.