Феномен поетичної цитати розглянуто у контексті актуальної для психології художньої творчості проблеми запозичення і впливу. Висвітлено умотивованість використання «чужого» слова як «свого» теоретичними настановами течії, школи, напряму, до якого належить автор, розглянуто типи комунікативних ситуацій, які з‘ясовують рівень співвідносності культурного досвіду автора і читача.
Феномен цитаты рассмотрен в контексте актуальной для психологии художественного творчества проблемы заимствования и влияния. Выяснены вопросы обоснованности использования «чужого» слова как «своего» теоретическими установками течения, школы, направления, к которым принадлежит автор. Проанализированы типы коммуникативных ситуаций, демонстрирующих уровень соотносительности культурного опыта автора и читателя.
The phenomenon of the quote has been considered in the context of the problem of the borrowing and impact, which is actual for the psychology of artistic creativity. The reasons for the usuage of "a foreign word" as "an own one" given by the theoretical directives of streams, schools, movements to which the author belongs, have been analysed. The types of communicative situations which clarify the level of correlation of cultural experience of the author and the reader have been investigated.